Cel główny projektu:
Projekt „Opracowanie i przetestowanie modelu branżowej szkoły ćwiczeń (BSĆ)” stanowi kompleksową inicjatywę mającą na celu modernizację kształcenia zawodowego w Polsce poprzez wdrożenie innowacyjnego, wieloaspektowego modelu wsparcia szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe.
Głównym założeniem projektu jest stworzenie nowoczesnego narzędzia, które łączy w sobie elementy doskonalenia dydaktycznego oraz merytorycznego, integrując wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami niezbędnymi do efektywnego nauczania. W ramach projektu planowane są wieloetapowe działania, obejmujące zarówno opracowanie koncepcji, jak i ich praktyczną weryfikację w warunkach pilotażowych, co pozwoli na optymalizację procesu wdrażania innowacyjnych rozwiązań w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe.
Rezultaty projektu:
Organizacja 4 edycji konkursu Profesjonalna Szkoła Roku
Konkurs ma na celu identyfikację i promocję najlepszych praktyk edukacyjnych w obszarze kształcenia zawodowego, umożliwiając wyróżnienie szkół prowadzących kształcenie zawodowe, które osiągają wysokie wyniki oraz stosują nowoczesne metody nauczania.
Laureaci konkursu staną się liderami w dziedzinie innowacji edukacyjnych, których doświadczenia i stosowane rozwiązania będą mogły być wykorzystane przy opracowywaniu i doskonaleniu modelu BSĆ.
Opracowanie kompleksowego modelu BSĆ
Model BSĆ dzieli się na dwie główne części: dydaktyczno-metodyczną oraz branżową.
Część dydaktyczno-metodyczna zakłada stworzenie zaawansowanych procedur i metod pracy, umożliwiających podniesienie kompetencji nauczycieli poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach, warsztatach oraz konsultacjach. Opracowywane rozwiązania będą oparte na najnowszych standardach międzynarodowych, z odniesieniem do raportów UNESCO oraz “The Future of Jobs Report 2025”, co gwarantuje ich wysoką jakość oraz zgodność z globalnymi trendami w edukacji.
Część branżowa modelu BSĆ skoncentruje się na praktycznym przygotowaniu nauczycieli do pracy w dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. W ramach tej części przewidziano opracowanie merytorycznych założeń, które uwzględnią potrzeby zarówno obecnych, jak i przyszłych nauczycieli przedmiotów zawodowych. Kluczowe elementy tej części obejmują wykorzystanie nowoczesnych technologii dydaktycznych, symulacje zawodowe, a także budowanie partnerstw z przedsiębiorstwami i instytucjami branżowymi. Dzięki temu model BSĆ będzie nie tylko narzędziem wspierającym proces dydaktyczny, ale również platformą umożliwiającą bliską współpracę środowiska edukacyjnego z rynkiem pracy.
Opracowanie zasobów dydaktycznych i metodycznych, które zostaną wykorzystane podczas szkoleń dla liderów BSĆ oraz kadry pedagogicznej
Przewidziano stworzenie kompleksowych pakietów szkoleniowych, obejmujących materiały multimedialne, scenariusze zajęć, karty pracy, filmy instruktażowe oraz kursy e-learningowe.
Dodatkowo, projekt zakłada utworzenie dwóch sieciwsparcia – jednej tematycznej, skoncentrowanej na wymianie doświadczeń branżowych, orazdrugiej dedykowanej wsparciu nauczycieli w codziennej pracy. Sieci te mają zapewnić ciągłość działań oraz trwałość efektów projektu, umożliwiając dalszą wymianę wiedzy i najlepszych praktyk, także po zakończeniu jego realizacji.
Kluczowym elementem projektu jest także wdrożenie systemu monitoringu i ewaluacji, który pozwoli na bieżące śledzenie postępów oraz efektywności wdrażanych rozwiązań.
Za koordynację i zapewnienie funkcjonowania sieci po zakończeniu projektu odpowiedzialny będzie Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), jako instytucja posiadająca odpowiednie kompetencje i zasoby organizacyjne do podtrzymywania ogólnopolskiej współpracy środowisk edukacyjnych.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji będzie wspierać powstałe BSĆ w rozwoju po zakończeniu projektu, monitorując działania podejmowane przez BSĆ, zachęcając kadrę dydaktyczną i uczniów oraz uczennice ww. placówek do udziału w inicjatywach realizowanych w FRSE np. udział zdolnych uczniów i uczennic w zawodach Euro i World Skills, udział szkół (w tym uczniów i uczennic oraz nauczycieli i nauczycielek) w projektach międzynarodowych sektora VET oraz promować działalność BSĆ, wykorzystując różnorodny wachlarz własnych kanałów komunikacyjnych.
Przez minimum 2 lata wypracowany model BSĆ będzie powszechnie dostępny na stronie internetowej prowadzonej przez FRSE oraz ORE, które będą prowadziły wsparcie kadry pedagogicznej w postaci konsultacji, organizacji szkoleń, seminariów i konferencji oraz upowszechniania materiałów merytorycznych i metodycznych opracowanych w ramach projektu pozakonkursowego.
Główne działania w projekcie:
Projekt został przewidziany do realizacji przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) w partnerstwie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji (ORE) z uwagi na potencjał kadrowy oraz dotychczasowe bogate doświadczenie obydwu instytucji w prowadzeniu działań wdrożeniowych w obszarze edukacji. Podział zadań pomiędzy lidera i partnera przedstawia się następująco:
- Zadanie 1. Przygotowanie i ogłoszenie konkursu „Profesjonalna Szkoła Roku” na najlepszą szkołę prowadzącą kształcenie zawodowe – FRSE
- Zadanie 2. Opracowanie modelu Branżowej Szkoły Ćwiczeń – BSĆ (część dydaktycznometodyczna) – ORE
- Zadanie 3. Opracowanie modelu Branżowej Szkoły Ćwiczeń – BSĆ (część branżowa związana z doskonaleniem w nauczanym zawodzie) – FRSE
- Zadanie 4. Opracowanie zasobów dydaktycznych i metodycznych wspierających pracę BSĆ oraz przeszkolenie liderów BSĆ – ORE
- Zadanie 5. Planowanie, monitorowanie rozwiązań w zakresie wdrażania BSĆ – FRSE
- Zadanie 6. Opracowanie rekomendacji dotyczących wdrażania modelu Branżowej Szkoły Ćwiczeń – BSĆ – FRSE
#FunduszeEU #FunduszeEuropejskie