Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

treść strony

 

Projekt „Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior”

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet FERS.05 „Innowacje społeczne”, Działanie 05.01 „Innowacje społeczne”.

Instytucją nadzorującą jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Cel główny projektu:

Celem projektu jest wypracowanie modelu działania oraz przetestowanie skuteczności systemu Indywidualnych Kont Rozwojowych (IKR) Junior dla dzieci i młodzieży. Poprzez wdrożenie systemu Indywidualnych Kont Rozwojowych (IKR) Junior projekt zapewni wsparcie dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach w rozwijaniu ich talentów i zainteresowań, uwzględniając równy dostęp do różnorodnych form edukacji pozaformalnej.

Zadania:

  • Realizacja pilotażu projektu w okresie jednego semestru szkolnego: styczeń-czerwiec 2025 r. Pilotaż będzie miał na celu przede wszystkim wstępne przetestowanie nowego rodzaju finansowania zajęć dodatkowych dla uczniów (w tym zaplanowanie, przygotowanie i przetestowanie systemu informatycznego IKR) na ograniczonej grupie docelowej. Pilotaż obejmie ok. 100 uczniów i uczennic z województwa podkarpackiego i lubelskiego.
  • Opracowanie oraz wdrożenie ostatecznego kształtu systemu Indywidualnych Kont Rozwojowych Junior poprzez następujące działania:
    • Opracowanie systemu informatycznego, w którym uczniowie oraz uczennice biorący udział w projekcie utworzą indywidualne konta umożliwiające: składanie wniosków na dofinansowanie zajęć dodatkowych, monitorowanie stopnia wykorzystania przyznanych danemu uczniowi lub uczennicy środków oraz załączanie dokumentów do rozliczenia zajęć.
    • Rekrutacja uczestników projektu zgodnie z przyjętym regulaminem.
    • Realizacja zajęć dodatkowych przez uczniów i uczennice.
  • Opracowanie modułu badawczego – oceny wpływu podjętych w projekcie działań oraz rekomendacje dot. proponowanej ścieżki wspierania rozwoju uczniów w trudnej sytuacji materialnej.

Główne rezultaty:

  • Liczba uczniów i uczennic objętych wsparciem
    Wartość docelowa: 6000 uczniów i uczennic.
  • Liczba uczniów i uczennic objętych pilotażem
    Wartość docelowa: 100 dzieci i młodzieży.
  • Liczba przetestowanych ścieżek wsparcia
    Wartość docelowa: 2.

#FunduszeEU #FunduszeEuropejskie

Informujemy, że opublikowano wyniki naboru pilotażowego w projekcie Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior:

[AKTUALIZACJA: 12.03.2025 r.]

SPRAWDŹ WYNIKI PILOTAŻU 2025

O projekcie

Projekt Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior to unikalna inicjatywa skierowana do uczniów i uczennic klas 5–8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych w całej Polsce z wyłączeniem szkół policealnych. Misją programu jest wspieranie dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach oraz umieszczonych w pieczy zastępczej, umożliwiając im rozwijanie talentów i zainteresowań poprzez realizację różnorodnych zajęć dodatkowych.

W ciągu trzech lat szkolnych (2025-2028) wsparcie otrzyma 6 tysięcy dzieci, które dzięki Indywidualnym Kontom Rozwojowym (IKR) Junior otrzymają środki na uczestnictwo w pozaszkolnych aktywnościach edukacyjnych i rozwojowych. Łączna wysokość stypendium przyznanego na okres trzech lat szkolnych na jednego ucznia lub uczennicę wyniesie 15 000 zł brutto. W projekcie przewidziano dwa nabory, które poprzedzi etap pilotażu (styczeń-czerwiec 2025 roku). Udział w pilotażu weźmie ok. 100 uczniów i uczennic, których miejsce zamieszkania znajduje się na terenie województwa podkarpackiego i lubelskiego lub którzy są uczniami i uczennicami szkół zlokalizowanych na jego obszarze. Zakwalifikowane osoby otrzymają maksymalnie 2500 zł brutto na sfinansowanie udziału w jednych, wybranych zajęciach dodatkowych w okresie od 1 lutego do 30 czerwca 2025 r.

Uczestnik lub uczestniczka w ramach projektu będzie mógł wybrać dowolne zajęcia m.in. w takich dziedzinach jak:

  • programowanie i nowoczesne technologie,
  • sport i aktywność ruchowa,
  • muzyka i sztuka,
  • literatura i języki obce,
  • rękodzieło i zajęcia o charakterze technicznym,
  • oraz wielu innych!

Dzieci mogą wybierać zajęcia realizowane regularnie, w trybie cyklicznym, weekendowym, w formie stacjonarnej, hybrydowej lub zdalnej, a także organizowane w trakcie ferii czy wakacji. Ta elastyczność pozwala na dopasowanie aktywności do ich indywidualnych potrzeb i możliwości.

Projekt to nie tylko rozwój pasji, ale również cenne lekcje samodzielności. Uczestnicy sami decydują, w co zainwestują swój czas i energię, rozwijając przy tym takie kompetencje jak zarządzanie czasem, proaktywność czy umiejętność organizowania własnego procesu uczenia się.

Stypendia IKR Junior tworzą świat możliwości, w którym każdy młody człowiek, niezależnie od sytuacji materialnej, może odkrywać i rozwijać swoje pasje i talenty.

Harmonogram projektu
Grupa docelowa

Grupą docelową są uczniowie i uczennice szkół podstawowych klas 5-8 oraz ponadpodstawowych każdego typu, z wyłączeniem szkół policealnych, pochodzący z rodzin o relatywnie niskich dochodach lub umieszczeni w pieczy zastępczej instytucjonalnej oraz rodzinnej zawodowej, które są osobami fizycznymi bezpośrednio korzystającymi ze wsparcia EFS+.

Wydarzenia
WEBINAR „INDYWIDUALNE KONTA ROZWOJOWE (IKR) JUNIOR: OGÓLNOPOLSKI NABÓR DO PROJEKTU”

KIEDY: 16 maja 2025 r., godz. 10.00-14.00
GDZIE: MS TEAMS 
REJESTRACJA: link do rejestracji

Program

 

SPOTKANIE INFORMACYJNE „INDYWIDUALNE KONTA ROZWOJOWE (IKR) JUNIOR: OGÓLNOPOLSKI NABÓR DO PROJEKTU”

KIEDY: 20 maja 2025 r., godz. 10.00-15.45 
GDZIE: Hotel IBIS Kraków Centrum, ul. Syrokomli 2 | Kraków 
REJESTRACJA: link do rejestracji

Program

 

NABÓR OGÓLNOPOLSKI – SPOTKANIA INFORMACYJNE
  • Konferencja informacyjno-warsztatowa „Europejskie programy edukacyjne szansą na kształcenie kompetencji uczniów we współczesnym świecie”

KIEDY: 16 kwietnia 2025 r., godz. 9.30-15.00
GDZIE: Sala Orła Białego, Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, ul. Piastowska 14/Ostrówek | Opole 
REJESTRACJA: https://www.frse.org.pl/aktualnosci/rpi-opole-europejskie-programy-edukacyjne

  • Spotkanie informacyjne „Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior: ogólnopolski nabór do projektu”

KIEDY: 25 kwietnia 2025 r., godz. 10.00-15.45
GDZIE: Hotel Mercure Warszawa Centrum, ul. Złota 48/54 | Warszawa 
REJESTRACJA: https://www.webankieta.pl/ankieta/1479997/rejestracja-na-spotkanie-ikr-junior-25-kwietnia-2025-r-hotel-mercure-warszawa-centrum.html

Program spotkania

 

SPOTKANIE INFORMACYJNE ONLINE – PILOTAŻ PROJEKTU

GDZIE: platforma MS TEAMS

KIEDY: 13 stycznia 2025, godz. 11.00-12.30

LINK: dołącz do spotkania

Identyfikator spotkania: 378 316 757 460
Kod dostępu: 9tu7Rj7B

Można dołączyć w dowolnym momencie w podanym przedziale czasowym. Prosimy o podpisywanie się pełnym imieniem i nazwiskiem.

 

OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ INFORMACYJNY FRSE 2025

CO: panel informacyjny oraz stoisko informacyjne IKR Junior

GDZIE: Centrum Konferencyjne Legii Warszawa, Łazienkowska 3, Warszawa

KIEDY: 14 stycznia 2025 r., godz. 9:30-11:30

 

PILOTAŻ PROJEKTU – SPOTKANIA WPROWADZAJĄCE

KIEDY: 12 GRUDNIA 2024

GDZIE: Zespół Szkół Technicznych w Mielcu, ul. Kazimierza Jagiellończyka | Mielec, Aula 

REJESTRACJA: https://wydarzenia.frse.org.pl/ankieta/1393633/prezentacja-projektu-ikr-junior-mielec.html

KIEDY: 13 GRUDNIA 2024 

GDZIE: Lubelska Akademia WSEI ul. Projektowa 4 | Lublin, Aula A

REJESTRACJA: https://wydarzenia.frse.org.pl/ankieta/1393699/prezentacja-projektu-ikr-junior-lublin.html

Budynki, w których będą realizowane spotkania merytoryczne, są zgodne ze standardem dostępności architektonicznej.
 

AGENDA:

09:00 – 10:00 | Rejestracja uczestników | Przerwa kawowa

10:00 – 10:10 | Powitanie uczestników konferencji

10:10 – 10:30 | Prezentacja działań RPI (informacja o FRSE oraz programach zarządzanych przez FRSE)

10:30 – 12:00 | Prezentacja projektu „Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior”

  • Wprowadzenie do projektu: cele, założenia i plan realizacji.
  • Kluczowe informacje o pilotażu:
    • terminy i lokalizacje
    • system informatyczny oraz proces rekrutacji 
    • symulacja składania wniosku na dofinansowanie zajęć dodatkowych

12:00 – 12:15 | Przerwa kawowa

12:15 – 13:30 | Konsultacje z koordynatorami projektu

  • Spotkania z przedstawicielami FRSE dotyczące procesu pilotażu

13:30 – 15:00 | Dyskusja i podsumowanie

15:00 | Zakończenie konferencji oraz lunch

Najczęściej zadawane pytania
  1. Jeśli złożonych zostanie więcej wniosków niż stypendiów, co będzie decydowało o przyznaniu stypendiów?

W przypadku zbyt dużej liczby chętnych w ramach pierwszego naboru ogólnopolskiego, w pierwszej kolejności do projektu zostaną przyjęci uczniowie i uczennice uczęszczający do klas 5-6 szkół podstawowych. W drugiej kolejności decydowała będzie kolejność zgłoszeń.

  1. Jakie są dostępne ścieżki złożenia wniosku o przyznanie stypendium?

Wniosek o przyznanie stypendium IKR Junior można złożyć za pomocą dwóch dostępnych ścieżek:

  • Indywidualna: rodzice, opiekunowie prawni lub uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie złożyć wniosek. 
  • Instytucjonalna: szkoły oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze będą mogły zgłaszać swoich uczniów. 
  1. Na jakie zajęcia będzie można się zapisać w ramach IKR?

Każdy uczeń lub uczennica biorący udział w projekcie (i jego rodzic lub opiekun prawny) będzie mógł wybrać dowolne zajęcia w interesującej go tematyce. Możliwe będzie finansowanie zajęć np. z nauki programowania, nowoczesnych technologii, sportowych i ruchowych, muzycznych, artystycznych, modelarskich, technicznych, literackich czy językowych. Zajęcia mogą być indywidualne lub grupowe w trybie stacjonarnym, hybrydowym lub online. Uczestnik lub uczestniczka projektu będzie mógł wybrać zajęcia organizowane, w trybie ciągłym bądź też cyklicznym, zajęcia weekendowe oraz organizowane w trakcie ferii zimowych.

  1. Czy sam muszę znaleźć miejsce, które organizuje zajęcia?

Tak, znalezienie organizatora zajęć dodatkowych pozostaje po stronie ubiegającego się o stypendium IKR Junior.

Osoba ubiegająca się o stypendium może wskazać we Wniosku o stypendium podmiot świadczący usługi wybranych zajęć dodatkowych. Jeśli nie zrobi tego na tym etapie, konieczne będzie uzupełnienie tych danych w systemie IKR Junior na oddzielnym formularzu (Formularz na zajęcia) najpóźniej w terminie 7 dni od momentu podpisania Umowy ws. przyznania stypendium.

  1. Jestem uczniem szkoły policealnej, czy mogę wziąć udział w projekcie?

Uczniowie i uczennicy szkół policealnych nie mogą wziąć udział w naborze ogólnopolskim. Projekt jest skierowany do uczniów i uczennic szkół podstawowych klas 5-8 oraz ponadpodstawowych każdego typu (liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła branżowa I stopnia, szkoła branżowa II stopnia; szkoła specjalna przysposabiająca do pracy) pochodzących z rodzin o relatywnie niskich dochodach lub umieszczonych w pieczy zastępczej instytucjonalnej oraz rodzinnej zawodowej, które są osobami fizycznymi bezpośrednio korzystającymi ze wsparcia EFS+.

  1. Od 6 miesięcy prowadzę firmę w sektorze edukacji pozaformalnej, w Polsce, czy mogę być organizatorem zajęć dodatkowych w projekcie?

Uprawnionymi podmiotami do udzielania zajęć dodatkowych w ramach projektu mogą być podmioty prowadzące od co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku nieprzerwanie działalność, na terytorium RP, w sektorze edukacji formalnej lub pozaformalnej potwierdzoną zapisem w odpowiednim rejestrze.

  1. W jakiej formie dostanę stypendium? 

Przyznane stypendium będzie bezpośrednio przekazane wybranemu przez uczestnika lub uczestniczkę podmiotowi realizującemu zajęcia na podstawie wystawionego dokumentu finansowego – faktury. Warto również pamiętać, że  w celu monitorowania wysokości przyznanego stypendium oraz kwoty, która jeszcze pozostała do wykorzystania, uczeń lub uczestniczka w ramach swojego konta będzie dysponować liczbą punktów w wysokości 5000 pkt rocznie, które FRSE wymieni w procesie płatności za zajęcia dodatkowe w stosunku 1 PLN = 1 punkt.

  1. Jakie kryteria dochodowe należy spełnić, aby wziąć udział w projekcie?

Kryterium dochodowe upoważniające do złożenia wniosku o stypendium jest spełnione w następujących przypadkach:

  • Jeżeli uczeń lub uczennica korzysta z programu „Posiłek w szkole i w domu”, wystarczające będzie potwierdzenie tego faktu przez dyrektora szkoły, do której uczeń lub uczennica uczęszcza w postaci wydanego zaświadczenia lub zaświadczenia wydanego przez OPS albo decyzji administracyjnej o korzystaniu z programu w chwili złożenia wniosku. 
  • Jeśli uczeń lub uczennica nie korzysta z programu „Posiłek w szkole i w domu”, ale pobiera zasiłek rodzinny – wystarczające będzie zaświadczenie o pobieraniu zasiłku rodzinnego z OPS albo decyzja administracyjna o przyznaniu zasiłku rodzinnego, w której wskazany okres zasiłkowy obejmie moment złożenia wniosku. 

Warto również pamiętać, że dla uczniów i uczennic umieszczonych w pieczy zastępczej instytucjonalnej oraz rodzinnej zawodowej i rodzinnych domach dziecka kryterium dochodowe nie będzie miało zastosowania.

  1. Ile osób otrzyma stypendia w pierwszym naborze?

W pierwszym naborze stypendium otrzyma 4 tys. uczniów i uczennic z całej Polski.

  1. Kto może wziąć udział w pierwszym naborze?

W pierwszym naborze mogą wziąć udział uczniowie i uczennice szkół podstawowych klas 5-8 oraz ponadpodstawowych każdego typu (liceum ogólnokształcące: klasa 1-4, technikum: klasa 1-5, szkoła branżowa
I stopnia: klasa 1-3, szkoła branżowa II stopnia: klasa 1-2; szkoła specjalna przysposabiająca do pracy: klasa 1-3) z wyłączeniem szkół policealnych, pochodzący z rodzin o relatywnie niskich dochodach lub umieszczeni w pieczy zastępczej.

  1. Czy w pierwszym naborze wnioski mogą składać obcokrajowcy?

Tak, uczniowie i uczennice, którzy są obcokrajowcami i uczęszczają do szkół na terenie Polski, mogą składać wnioski w ramach pierwszego naboru.

  1. Kiedy dokładnie rusza rekrutacja do pierwszego naboru i jak długo potrwa?

Rekrutacja do pierwszego naboru potrwa od 2 czerwca (od godz. 10:00:00 czasu polskiego) do 16 czerwca (do godz. 23:59:59 czasu polskiego), z zastrzeżeniem, że zostanie ona automatycznie zamknięta po wpłynięciu 4500 wniosków.

  1. Ile wynosi stypendium w pierwszym naborze?

W pierwszym naborze maksymalna kwota wsparcia na jednego uczestnika lub uczestniczkę wyniesie max. 15 000 zł brutto (co odpowiada 15 000 pkt) na 3 lata szkolne, czyli po 5000 zł brutto na każdy okres stypendialny.

  1. Czym jest okres stypendialny?

Jest to termin, który określa datę rozpoczęcia oraz zakończenia zajęć dodatkowych w ramach poszczególnych lat szkolnych.  W ramach pierwszego naboru przewidziane są 3 okresy stypendialne.

  1. Czy niewykorzystane punkty z danego okresu stypendialnego przechodzą na kolejne?

Niewykorzystanie przyznanych punktów na konkretny okres stypendialny skutkuje ich wygaśnięciem. Założenia programowe nie przywidują możliwości przenoszenia punktów pomiędzy okresami stypendialnymi.

Kontakt

Aleje Jerozolimskie 142A
02-305 Warszawa

ikr.junior@frse.org.pl

Paula Jędral
kom. +48 510 385 912
paula.jedral@frse.org.pl

Zuzanna Różycka
kom. +48 505 431 322
zuzanna.rozycka@frse.org.pl

Justyna Szymanik
kom. +48 572 675 017
justyna.szymanik@frse.org.pl

dr Olga Ścigała-Karpińska
kom. +48 510 385 710
olga.scigala-karpinska@frse.org.pl

Alina Palamarchuk 
kom. +48 728 455 354 
alina.palamarchuk@frse.org.pl