treść strony

Czas na wellbeing w szkole

Dbanie o komfort psychiczny nauczycieli i uczniów, sposoby radzenia sobie ze stresem, budowanie relacji – to tylko kilka tematów poruszanych podczas warsztatów doskonalenia zawodowego „Dobrostan z eTwinning”.

  • Uczestnicy brali udział w grupowych warsztatach

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

Hybrydowe wydarzenie, prowadzone stacjonarnie w Łodzi i równolegle online na platformie ClickMeeting, zgromadziło 20–21 stycznia 2024 r. blisko 200 uczestników, głównie nauczycieli i dyrektorów szkół z całej Polski. Pierwszy wykład poprowadziła zdalnie dr Marzena Żylińska, skupiając się na budowaniu pozytywnych relacji w szkole. – Wspierające relacje są fundamentem efektywnej nauki. Człowiek, który nie czuje się bezpiecznie, skupia się na obronie, a nie na rozwoju – mówiła.

Milena Drąg (w sieci znana jako @Operatywna-Nauczycielka) opowiedziała, co składa się na komfort psychiczny nauczyciela i jak o ten komfort dbać. – Pozytywne nastawienie nauczycieli, pasja i dobrostan wpływają na relacje z uczniami – podkreśliła. Temat swojego wykładu kontynuowała w formie warsztatów, nadając im formułę przerw śródlekcyjnych. Podczas każdej z nich angażowała uczestników w krótkie, relaksujące aktywności, które będą mogli później wykorzystać w swojej pracy.

Pozostałą część dwudniowego szkolenia wypełniły warsztaty prowadzone przez Ambasadorki eTwinning: Beatę Wójcik, Edytę Karwowską, Paulinę Kurowską-Loryńską, Monikę Mojsiejonek, Marlenę Kowalską i Jowitę Królikowską. Uczestnicy pracowali w grupach podzielonych według etapów nauczania, poznając najnowsze metody, innowacyjne techniki i narzędzia wspierające komfort psychiczny nauczycieli i uczniów oraz dobrostan w szkołach.

Drugiego dnia o wellbeing w szkole opowiadała zdalnie Ewa Radanowicz, była wieloletnia dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, demonstrując przy tym przykłady działań ze swojej pracy, które przyniosły pozytywne zmiany w funkcjonowaniu placówki i korzystnie wpłynęły na panującą w niej atmosferę.

– Ciekawym pomysłem było zaplanowanie aż czterech sesji warsztatowych z jednym prowadzącym. Dało to możliwość lepszego poznania uczestników grupy, ale przede wszystkim wyczerpania tematu. Całe wydarzenie jak zawsze na niezwykle wysokim poziomie – mówiła po szkoleniu jedna z nauczycielek z grupy edukacji wczesnoszkolnej.

Równolegle z programem stacjonarnym pracowali uczestnicy online. Oto jeden z wpisów podsumowujący warsztaty: „To było świetne doświadczenie. Dotąd nie doceniałam tego typu wydarzeń w formie hybrydowej. Jednak w tym roku to się zmieniło. (…) Jakość niczym nie odstaje od formy stacjonarnej. Niesamowici prelegenci spowodowali, że czułam się bardzo blisko całego wydarzenia i uczestników, zarówno formy stacjonarnej, jak i online. Nie żałuję ani jednej minuty spędzonej na tym wydarzeniu i uważam, że wszystko bardzo mi się przyda w obliczu trudnego roku, jaki mnie czeka. Temat okazał się niezwykle potrzebny mnie osobiście i mam nadzieję pomocny. Dziękuję za wspaniałe inspiracje”.

Szczegóły nadchodzących wydarzeń na: etwinning.pl