treść strony

EQ ważniejsze niż IQ

Podłódzka branżówka, do której trafiają nastolatkowie mający wcześniej konflikt z prawem, nie kształci wyłącznie solidnych fachowców. Projekt „EIDE” ma sprawić, że jej absolwenci odniosą w przyszłości zawodowy sukces

  • Uczeń w warsztatcie ślusarskim

    fot. archiwum projektu

  • Zajęcia z krawiectwa

    fot. archiwum projektu

  • Uczniowie podczas zajęć dla branży gastronomicznej

    fot. archiwum projektu

„Inteligencja emocjonalna (EQ) określa, jak dobrze radzimy sobie w relacjach. W świetle niektórych badań IQ stanowi 20 proc. czynników sukcesu, podczas gdy EQ pozostałe 80 proc.” – wyjaśniają autorzy wprowadzenia do interaktywnego kursu inteligencji emocjonalnej dla młodzieży ze szkół zawodowych.

Kurs to jedno z narzędzi wypracowanych w projekcie „EIDE” (ang. Emotional Intelligence and Digital Entrepreneurship in VET, czyli Inteligencja emocjonalna i cyfrowa przedsiębiorczość w kształceniu i szkoleniu zawodowym). To niedawno zakończone przedsięwzięcie, zrealizowane przez Niepubliczną Branżową Szkołę I Stopnia w Dobieszkowie oraz jej partnerów z sześciu państw Europy, ma sprawić, że absolwenci placówki będą mogli z powodzeniem prowadzić własną firmę albo znaleźć dobrą pracę za granicą.

Uwolnić się od przeszłości
Dobieszków to malownicza wieś w środku Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich. W regionie starsi kibice pamiętają, że właśnie w tej miejscowości piłkarze Widzewa koncentrowali się na zgrupowaniach przed najważniejszymi meczami lat 90. XX w. – mistrzowskimi dla klubu. Teraz Dobieszków pozostaje przystankiem na trasach weekendowych rowerzystów. I przystanią dla młodzieży z tak zwaną trudną przeszłością.

– W internacie w Dobieszkowie mieszkają nastolatkowie po przeprowadzce z innych miejscowości naszego województwa, ale zdarzają się np. Ślązacy. To nie jest typowa placówka, do której nieletnich kieruje wyrokiem sąd. To raczej miejsce dla młodych, chcących z własnej woli oderwać się od dawnego środowiska, w którym groziła im demoralizacja. Dobieszków polecają im kuratorzy i pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, zanim przytrafi się coś, co naprawdę może złamać im życie – opowiada Zuzanna Jeziorska, nauczycielka i koordynatorka projektu z ramienia szkoły.

Kontroluj swój gniew
Co dokładnie zostaje po „EIDE”? Witryna internetowa projektu zawiera wspomniany interaktywny kurs – dostępny dla wszystkich w sześciu językach. Przejście wirtualnego treningu przez ucznia szkoły zawodowej ma podnieść jego poziom inteligencji emocjonalnej – zdaniem autorów kursu – decydującej o sukcesie zawodowym.

Interaktywny trening zaczyna się od wyjaśnienia terminu EQ. Następnie kursanci przechodzą do istotnych w potencjalnym biznesie szczegółów. Dla przykładu: jak – bez gniewu – radzić sobie z krytyką, zamieszczaną przez internautów w odniesieniu do własnej działalności biznesowej.
Zuzanna Jeziorska tłumaczy, że „EIDE” ma też ułatwiać podejmowanie decyzji. Na przykład takim uczniom jak Kacper, który w podłódzkiej branżówce kształci się na ślusarza. – Z tym fachem mogę wyjechać do Holandii i tam dobrze radzić sobie w życiu. Świetnie pamiętam Holandię, bo mieszkałem tam jako dziesięciolatek, a wciąż mieszka tam moja ciocia – mówi pierwszoklasista.

Jeśli Kacper pozostanie przy swoim holenderskim planie, narzędzia wypracowane przez partnerów projektu ułatwią mu wyszukiwanie informacji na temat rynku pracy w Europie Zachodniej. A przede wszystkim pomogą w rozumieniu potrzeb przyszłych klientów i w rozpoznawaniu emocji współpracowników (także wtedy, gdy Kacper będzie kiedyś ich szefem). Umożliwią też zrozumienie i kontrolowanie własnego gniewu, co ma duże znaczenie w przypadku mieszkańców internatu w Dobieszkowie.
Narzędzia wypracowane w „EIDE” to także cyfrowe materiały, z których mogą korzystać nauczyciele ze wszystkich szkół zawodowych. – Nawiązaliśmy też międzynarodowe kontakty. Dla mnie zaskoczeniem był sposób działania rumuńskiej „szkoły drugiej szansy”. W tej szkole nastolatek ma osobistego trenera, który pokazuje mu wybór zawodów w konkretnych placówkach kształcenia, zanim młody człowiek zdecyduje, z jaką branżą zwiąże przyszłość – opowiada Mieczysława Grdesińska, pedagog podłódzkiej branżówki.

Kadrę szkoły z Dobieszkowa z pewnością czekają jeszcze niespodzianki. – W związku z pandemią większość naszej młodzieży wyjechała z internatu do rodzin. Dopiero gdy wrócą, zaczniemy na dużą skalę przyglądać się działaniu narzędzi związanych z inteligencją emocjonalną – zapowiada Zuzanna Jeziorska.