Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 24.09.2025 r.
Dzięki projektowi IKR Junior dzieci i młodzież z rodzin o niskich dochodach z całej Polski zyskują szansę na pogłębianie swoich pasji poza szkołą. Kolejne stypendia czekają na ponad sześć tysięcy uczniów. Nabór do drugiej edycji projektu rusza już jesienią!
Trzynastoletni uczeń niewielkiej szkoły w Nowej Jedlance (woj. lubelskie) postanowił poszukać dla siebie zajęć sportowych, które pozwoliłyby mu spróbować czegoś nowego i rozwijać własne zainteresowania. W ramach pilotażowego projektu Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior wybrał jazdę konną – dyscyplinę wymagającą odwagi, cierpliwości i konsekwencji, a przy tym dającą ogromną satysfakcję z kontaktu ze zwierzęciem i stopniowego doskonalenia umiejętności. Początkowa ciekawość szybko przerodziła się w prawdziwą pasję: pod koniec semestru chłopiec, wspólnie z koleżanką, którą również zainteresowało jeździectwo, zwrócił się do dyrektorki szkoły o pomoc w złożeniu wniosku na kolejne miesiące. Dzięki temu oboje będą mogli kontynuować swoją sportową przygodę.
Gdzie rodzą się talenty
Historia chłopca z Nowej Jedlanki to tylko jeden z wielu przykładów tego, jak IKR Junior zmieniają życie młodych ludzi. Program pozwala im krok po kroku budować własną ścieżkę rozwoju i odkrywać, że IKR Junior to nie tylko dodatkowe zajęcia, lecz przede wszystkim przestrzeń do spełniania marzeń i kształtowania przyszłości według własnych wyborów.
Zalety IKR Junior doceniają też nauczyciele. – Nasza szkoła mieści się we wsi otoczonej lasami. Do najbliższych miasteczek jedzie się pół godziny, dlatego dzieci rzadko mają dostęp do zajęć dodatkowych. Dla jednych przeszkodą są finanse, dla innych transport – tłumaczy Marta Kiedrowicz, dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Nowej Jedlance. – IKR Junior to doskonała szansa, by to zmienić i umożliwić uczniom w trudnej sytuacji ekonomicznej rozwijanie pasji poza lekcjami. Grzechem byłoby, gdybyśmy nie skorzystali z takiej okazji, zwłaszcza że inicjatywa skierowana jest do dzieci z uboższych rodzin.
Każdy stypendysta może otrzymać wparcie o maksymalnej wysokości 15 000 zł brutto na trzy lata szkolne (do 5 000 zł rocznie)
Alina Prochasek, członkini zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji – realizatora projektu IKR Junior – podkreśla, że jego siłą jest koncentracja na indywidualnych potrzebach ucznia. – Edukacja formalna to fundament, ale to właśnie zajęcia pozaszkolne często kształtują zainteresowania, rozwijają kreatywność, uczą współpracy i wytrwałości. Dziecko, które ma możliwość rozwijania talentów – sportowych, muzycznych czy technologicznych – buduje pewność siebie oraz zdobywa kompetencje niezwykle cenne zarówno w dalszej edukacji, jak i w dorosłym życiu. Inicjatywa IKR Junior sprawia, że szanse te nie są już zarezerwowane dla nielicznych, a stają się dostępne dla wszystkich uczniów, niezależnie od sytuacji materialnej ich rodzin – mówi Prochasek.
Paula Jędral, koordynatorka projektu w FRSE, dodaje: – Ideą przedsięwzięcia jest zaszczepienie już na etapie szkolnym chęci do ciągłego uczenia się, rozwijania talentów i umiejętności, a w konsekwencji zapobieganie zjawisku niskiego udziału osób dorosłych w uczeniu się. Kształtowanie postawy „nastawienia na rozwój” u dzieci i młodzieży, w dalszej perspektywie pozytywnie wpływa na ich aspiracje edukacyjne w życiu dorosłym i jednocześnie zwiększa szanse na zatrudnienie – wyjaśnia.
Kto i kiedy otrzyma wsparcie?
Pilotaż projektu realizowany był od lutego do czerwca br. w dwóch województwach: lubelskim i podkarpackim. W jego ramach stu uczniów mogło skorzystać z dodatkowych zajęć (indywidualnych bądź grupowych). W pierwszym ogólnopolskim naborze, który zakończył się w czerwcu br., stypendia w ramach projektu IKR Junior otrzymało prawie 2400 uczniów klas 5–8. Drugi nabór, który obejmie klasy 4–8 szkół podstawowych oraz szkoły ponadpodstawowe, ruszy już jesienią br. Łącznie w trakcie trzech lat szkolnych (2025–2028) wsparcie otrzyma ponad 6000 dzieci.
Zgłaszający się – indywidualnie lub z pomocą szkoły – sami wskazują organizatora zajęć, wybierając m.in. spośród programowania, nowoczesnych technologii, sportu i rekreacji, muzyki, sztuki, modelarstwa, literatury czy nauki języków obcych.
Choć zgłaszać można się indywidualnie, warto poprosić szkołę o doradztwo – jej przedstawiciele przeprowadzą przez formalności. – Rodzice bez doświadczenia w składaniu podobnych wniosków gubią się w dokumentach i obawiają logistyki – tłumaczy Marta Kiedrowicz.
W rekrutacji przyjmuje się kryterium dochodowe (nie będzie ono miało zastosowania w przypadku uczniów w pieczy zastępczej). Każdy stypendysta może otrzymać wparcie o maksymalnej wysokości 15 000 zł brutto na trzy lata szkolne (do 5 000 zł rocznie).
Projekt realizowany jest w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, Priorytet FERS.05 „Innowacje społeczne”. Całkowita wartość przedsięwzięcia to blisko 110 mln zł, sfinansowanych ze środków UE.
Więcej informacji – w tym dotyczące drugiego naboru – pojawi się na stronie: https://www.frse.org.pl/fers-ikr. Liczy się termin złożenia wniosku! Pytania można też kierować pocztą elektroniczną: ikr.junior@frse.org.pl.