treść strony

Kreatywność nagrodzona!

Samodzielność, współpraca, otwartość i empatia to wartości, które wybrzmiały w projektach nagrodzonych podczas finałowej gali konkursu „Nasz projekt eTwinning"

  • Galę uświetnił koncert zespołu smyczkowego

    fot. Szymon Łaszewski

Galę na początku czerwca br. zorganizowały Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz wchodzące w jej skład Krajowe Biuro eTwinning. Była to też okazja do świętowania dwudziestolecia programu, który od dwóch dekad łączy uczniów i nauczycieli w całej Europie. 

Dorobek programu podsumował Mirosław Marczewski, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. – 20 lat to już piękny czas. Jesteśmy w pełni dorośli, a nasza odpowiedzialność za to, co robimy, staje się poważna i dojrzała – mówił. Przypomniał, że eTwinning to projekt edukacyjny, który nie ma limitów budżetowych i jest dostępny dla każdego nauczyciela i każdej placówki – od przedszkola po uczelnie kształcące przyszłych nauczycieli. Dodał, że Polska od lat znajduje się w europejskiej czołówce pod względem aktywności: ponad 100 tys. nauczycieli zrealizowało już 38 tys. międzynarodowych projektów. 

Ale skala osiągnięć eTwinning jest jeszcze większa: w programie uczestniczy już 46 krajów, a przez 20 lat skorzystało z niego ponad 1,2 mln pedagogów. – Za każdym nauczycielem realizującym projekt eTwinning stoi grupa uczniów, więc przez te lata program dotarł do kilkunastu milionów młodych ludzi – podsumował Mirosław Marczewski. 

Pomysły, które zmieniają szkołę
Szczególnym powodem do dumy jest polska innowacja: przedmiot eTwinning, obecny już w 53 szkołach, w ramach którego uczniowie mogą realizować międzynarodowe przedsięwzięcia. – Chcielibyśmy, żeby program był obecny we wszystkich placówkach, bo pozwala on zrobić krok dalej, zaproponować uczniom coś bardziej atrakcyjnego
– kontynuował dyrektor Marczewski.

Ministra edukacji Barbara Nowacka odniosła się do wpływu programu na atmosferę w polskich placówkach edukacyjnych. – Dzięki takim projektom szkoła staje się miejscem ciekawym i bliskim uczniom. Dziś polska młodzież ocenia szkołę krytycznie; według badań tylko 57 proc. uczniów postrzega ją jako miejsce dobre. Patrząc na Państwa pracę, wiem, że to właśnie dzięki nauczycielom takim jak wy ten odsetek nie jest jeszcze niższy. Dziękuję za to, że wam się chce, że wychodzicie poza schemat i inspirujecie młodzież do działania – mówiła. – Wasze projekty dają młodym ludziom nowe spojrzenie na świat, poczucie sprawczości i sensu. Dzięki nim szkoła może być przestrzenią otwartą, kreatywną, rozwijającą – dodała B. Nowacka.

Najlepsze projekty, czyli jakie?
Punktem kulminacyjnym gali było wręczenie nagród dla najlepszych projektów eTwinning minionego roku. Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono ponad 70 inicjatyw. Jury, w składzie 17 ekspertów, nagrodziło 20 przedsięwzięć realizowanych przez 26 nauczycieli w ośmiu kategoriach, w tym po raz pierwszy w takich jak: Edukacja proekologiczna oraz Wartości europejskie i edukacja obywatelska. 

W kategorii obejmującej najmłodszych (3–6 lat) zwyciężył projekt „Once Upon a STEAM”, zrealizowany przez niepubliczne przedszkole „Calineczka” w Gdańsku pod opieką Magdaleny Dybiżbańskiej-Klinkosz. Korzystając z dziecięcej ciekawości świata łączył literaturę z metodą STEAM i podejściem badawczym. W grupie wiekowej 7–10 lat wyróżniono inicjatywę „The Whispering Mirror” autorstwa Barbary Głuszcz ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Zambrowie. Dzieci z Polski i Grecji odbyły wirtualną podróż dookoła Afryki, tworząc prezentacje, dzienniki pokładowe i eksplorując świat fauny i flory. Spośród projektów zrealizowanych z uczniami w wieku 11–15 lat nagrodzono „Mysteries in the Mist” (koordynator: Barbara Głuszcz) – projekt, który zdobył także II miejsce w europejskim konkursie eTwinning!

W gronie wyróżnionych znalazła się m.in. inicjatywa „Little Caterpillar Feeds Beautiful Young Minds”, zrealizowana przez przedszkole publiczne „Układanka” ze Świętej Katarzyny pod Wrocławiem. Bazując na opowiadaniu o małej gąsienicy, dzieci uczyły się matematyki, angielskiego i współpracy międzykulturowej. – Najważniejsze było to, że maluchy były samodzielne. My im tylko towarzyszyłyśmy – opowiadała koordynatorka  przedsięwzięcia Agnieszka Czekajło. Projekt zakończył się przedstawieniem teatralnym, przygotowanym przez dzieci z Polski, Hiszpanii i Włoch. 

Dla Anny Bułaj-Michalskiej z XLII LO w Łodzi, nagrodzonej za projekt „Voices and News” [piszemy o nim tutaj] w kategorii Wartości europejskie i edukacja obywatelska, udział w projekcie był ucieczką od szkolnej rutyny oraz inspiracją do kolejnych działań. – eTwinning to dla mnie krok do tego, żeby prowadzić dalej projekty międzynarodowe, na przykład w ramach Erasmusa+. Chciałabym, żeby moja młodzież miała szansę wyjechać, poznać kulturę i rozmawiać już nie z daleka. To uczy tolerancji – podsumowała. 

O wszystkich nagrodzonych i wyróżnionych inicjatywach przeczytać można w publikacji  Wydawnictwa FRSE „Zwycięskie projekty w konkursie eTwinning 2025”.