treść strony

Mniej biurokracji, więcej szans

Zachowanie szerokiego zakresu działań programu Erasmus+, aktywne włączanie do niego osób z mniejszymi szansami oraz dalsza decentralizacja działań – to postulaty majowego spotkania dyrektorów NA programu Erasmus+ i EKS w Sopocie.

  • Dyrektor generalny FRSE przekazał flagę spotkania dyrektorów Peterowi Grønnegårdowi z Danii

    fot. SZYMON ŁASZEWSKI/FRSE

  • Uczestnicy z całej Europy debatowali nad zwiększaniem wpływu Erasmusa+ i EKS

    fot. SZYMON ŁASZEWSKI/FRSE

  • Claudia Torres-Bartyzel z MEN przypomniała priorytety polskiej prezydencji

    fot. SZYMON ŁASZEWSKI/FRSE

Po 14 latach Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji ponownie gościła w Sopocie uczestników wydarzenia związanego z prezydencją – tym razem było to Nieformalne Spotkanie Dyrektorów Narodowych Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności. Towarzyszyło mu spotkanie robocze Narodowych Agencji ds. Młodzieży, a oba wydarzenia służyły dyskusji na temat kształtu unijnych programów edukacyjnych w nowej perspektywie finansowej.

Podczas sesji plenarnych i pracy w grupach uczestnicy zastanawiali się, jak Erasmus+ i EKS mogą wspierać realizację celów unijnych strategii Union of Skills, Preparedness Union oraz Intergenerational Fairness, które wyznaczą kierunki dla edukacji w kolejnych latach. Goście spotkania uznali, że zamiast wprowadzać do obu programów nowy priorytet, związany np. z gotowością na kryzysy, warto doprecyzować lub poszerzyć już istniejące, np. ten związany z promowaniem wartości demokratycznych.

Drugi dzień spotkania poświęcony był pracy w podgrupach sektorowych, które zajęły się tematyką edukacji i szkoleń (edukacją formalną) oraz obszarem młodzieży (edukacją pozaformalną). W trakcie pierwszej z sesji skoncentrowano się na modelach wpływu, narzędziach wsparcia beneficjentów, uproszczeniach procedur oraz cyfryzacji – w tym m.in. na potrzebie usprawnienia platformy EU Academy. W kontekście przyszłości programów po 2027 roku uczestnicy rozmów postulowali m.in.: zwiększenie elastyczności finansowej w celu szybszego reagowania na kryzysy, lepszą promocję programów Erasmus+ i EKS wśród nowych odbiorców, współpracę międzysektorową, wprowadzenie mechanizmów upowszechniania rezultatów, ograniczenie biurokracji i usprawnienie narzędzi IT. 

Dużo miejsca poświęcono promowaniu rezultatów i oddziaływania projektów partnerskich, realizowanych w Akcji 2. Zdaniem uczestników spotkania wypracowywane przez partnerów rozwiązania mają potencjał, by stosować je w szerszy, systemowy sposób, ale konieczne jest uświadomienie tego faktu decydentom na każdym poziomie. Służyć temu mogą nowe, sprawniejsze niż do tej pory działania w zakresie analizy oddziaływań oraz identyfikacji, promocji i wymianie dobrych praktyk. Za szczególnie ważne – w kontekście wdrażania Union of Skills – uznano dalsze zaangażowanie w rozwój umiejętności STEM/STEAM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka, sztuka). Zainteresowanie tymi dziedzinami powinno być wpajane młodym Europejczykom od najmłodszych lat, w tym również poprzez wolontariat, a w unijnych programach edukacyjnych projekty związane ze STEM/STEAM powinny zyskać lepsze warunki finansowania. Dyrektorzy Narodowych Agencji i eksperci uznali też, że konieczne jest bardziej aktywne promowanie mobilności, w tym tych realizowanych w ramach Akcji 2., oraz ich wpływu na rozwój umiejętności.

W sesji młodzieżowej omawiano, jakie odzwierciedlenie w nowych programach UE powinny znaleźć  zaktualizowana Strategia UE na rzecz Młodzieży, koncepcje Union of Skills czy Intergenerational Fairness. Dyskutowano o wzmacnianiu rozpoznawalności pracy z młodzieżą, promocji zdrowia psychicznego i budowaniu odporności. Podkreślono również znaczenie koordynacji działań w ramach międzysektorowych inicjatyw TCA (Training and Cooperation Activities), aby skuteczniej realizować cele programowe w obecnej i przyszłej perspektywie finansowej.

O nowych strategiach KE czytaj na stronach: