Edukacja szkolna (2025-2027) – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

treść strony

 

Projekt „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”

Projekt realizowany w I osi priorytetowej: Umiejętności, Działanie 1.7 „Mobilność ponadnarodowa”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, na zasadach programu Erasmus+.

Cel główny projektu: rozwój i podniesienie kompetencji kluczowych/zawodowych uczniów/uczennic uczących się oraz pracowników dydaktycznych pracujących w organizacjach uprawnionych w programie Erasmus+ sektor Edukacja szkolna i zaliczających się do grupy placówek o słabszych wynikach edukacyjnych lub zlokalizowanych na terenach defaworyzowanych ze względu na niższe (poniżej średniej krajowej) dochody na jednego mieszkańca lub wyższe bezrobocie (powyżej średniej krajowej), które objęte zostaną wsparciem w ramach programów mobilności ponadnarodowej realizowanych na zasadach programu Erasmus+.

Rezultaty projektu: rozwój i podniesienie kompetencji kluczowych lub zawodowych kadry pedagogicznej placówek oświaty oraz uczniów/uczennic, objętych wsparciem w ramach programów mobilności ponadnarodowej. Kompetencje kluczowe, które dzięki realizacji projektu mogą zostać nabyte lub wzmocnione, to kompetencje:
- w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
- w zakresie wielojęzyczności;
- matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
- cyfrowe;
- osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
- obywatelskie;
- w zakresie przedsiębiorczości;
- w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Główne działania w projekcie polegać będą na wyjazdach edukacyjnych.

Działania projektowe mogą przyjąć formę:
w przypadku kadry pedagogicznej:

  • kursów i szkoleń (czas trwania od 2 do 30 dni);
  • obserwacji pracy (job-shadowing) zagranicznej szkoły partnerskiej lub innej organizacji związanej z edukacją szkolną (czas trwania od 2 do 60 dni);
  • działań polegających na prowadzeniu zajęć dydaktycznych (teaching assignment) w zagranicznych szkołach partnerskich (czas trwania od 2 do 365 dni);
  • wizyty przygotowawczej pracowników organizacji wysyłającej w instytucji przyjmującej w celu lepszego przygotowania działań w zakresie mobilności osób uczących się lub pracowników z wyłączeniem kursów i szkoleń;

w przypadku uczniów/uczennic:

  • grupowej  mobilności (czas trwania od 2 do 30 dni) co najmniej dwóch uczniów w grupie;
  • krótkoterminowej mobilności edukacyjnej (trwającej od 10 do 29 dni).

Mobilności będą mogły być realizowane w partnerstwie z instytucjami z krajów UE, Norwegii, Liechtensteinu, Islandii, Republiki Turcji, Republiki Serbii i Republiki Macedonii Północnej.

#FunduszeEU #FunduszeEuropejskie

 

Grupa docelowa

Grupą docelową projektu są:

  • uczniowie/uczennice szkół publicznych i niepublicznych, funkcjonujących w systemie edukacji zgodnie z ustawą Prawo oświatowe art. 2

oraz

  • kadra pedagogiczna – nauczyciele/pracownicy pedagogiczni, których działalność jest związana z edukacją szkolną i są pracownikami placówek/szkół/organizacji otrzymujących dofinansowanie,

pracujący lub uczący się w organizacjach uprawnionych w programie Erasmus+ sektor Edukacja szkolna i zaliczających się do grupy placówek o słabszych wynikach edukacyjnych lub zlokalizowanych na terenach defaworyzowanych ze względu na niższe (poniżej średniej krajowej) dochody na jednego mieszkańca lub wyższe bezrobocie (powyżej średniej krajowej).

Instytucje uprawnione (kryteria mniejszych szans)

Instytucjami uprawnionymi i otrzymującymi dofinansowanie ze środków projektu są placówki/organizacje/instytucje uprawnione do aplikowania w programie Erasmus+ w sektorze Edukacji szkolnej w Akcji 1 (projekty krótkoterminowe), w których stwierdza się wystąpienie minimum jednego kryterium przynależności instytucji do grupy placówek o mniejszych szansach.

Kryteria formalne:
Dofinasowanie mogą otrzymać wnioski ocenione pozytywnie, spełniające wymogi jakościowe w programie Erasmus+ dla konkursów 2025, 2026 i 2027, lecz z powodu ograniczenia finansowego w programie Erasmus+ (SE), Akcja KA1 zatwierdzone na listę rezerwową.

Kryteria merytoryczne (w tym kryteria przynależności placówek do grupy instytucji o mniejszych szansach): 
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty o największej liczbie punktów z list rezerwowych programu Erasmus+ Akcja 1 (projekty krótkoterminowe) w konkurach 2025, 2026 i 2027, spełniające minimum jedno kryterium przynależności instytucji do grupy placówek o mniejszych szansach do wyczerpania limitów środków przewidzianych na dany nabór.

Weryfikacja kryteriów mniejszych szans:

  • Średni wynik z egzaminów ósmoklasisty/maturalnych z danego j. obcego uzyskany przez szkołę poniżej średniego wyniku z danego j. obcego otrzymanego przez szkoły z terenu całego kraju w danym roku, w którym przyznawane jest wsparcie. Języki obce, których wyniki będą weryfikowane na poziomie podstawowym z egzaminów ósmoklasisty: j. angielski, j. hiszpański i j. rosyjski, z egzaminów maturalnych: j. angielski, j. francuski, j. hiszpański, j. niemiecki, j. rosyjski, j. włoski. 
    Wyniki weryfikowane na podstawie danych: https://mapa.wyniki.edu.pl/MapaEgzaminow/
  • Średni wynik z egzaminów ósmoklasisty (matematyka), egzaminów maturalnych (matematyka, biologia, chemia, geografia, fizyka, informatyka), uzyskany przez szkołę poniżej średniego wyniku otrzymanego przez szkoły z danego przedmiotu z terenu całego kraju w danym roku, w którym przyznawane jest wsparcie. 
    Wyniki weryfikowane na podstawie danych: https://mapa.wyniki.edu.pl/MapaEgzaminow/
  • Lokalizacja organizacji/placówki na terenie powiatu, w którym stopa bezrobocia rejestrowanego w miesiącu ogłoszenia wyników naboru dla danego konkursu w programie Erasmus+ jest wyższa od średniej krajowej przypadającej na ten miesiąc. Za placówki uprawnione do udziału w projekcie będą uznane organizacje zlokalizowane w powiatach, do których uczęszcza społeczność znajdująca się w niekorzystnej sytuacji finansowej ze względu na bezrobocie osiągające poziom powyżej średniej krajowej, które ma przełożenie na sytuację potencjalnych uczestników programu. 
    Weryfikacja na podstawie danych opublikowanych przez GUS: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynekpracy/bezrobocie-rejestrowane/
  • Lokalizacja organizacji/placówki na terenie gminy, w której dochód na jednego mieszkańca jest niższy od średniego dochodu w kraju. Za placówki uprawnione do udziału w projekcie będą uznane instytucje zlokalizowane w gminach, w których dochód roczny z roku ubiegłego w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy jest mniejszy od średniego dochodu w kraju. 
    Weryfikacja na podstawie danych opublikowanych przez GUS: https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/teryt.

W przypadku zweryfikowania spełnienia przez instytucję jednego z wymienionych kryteriów mniejszych szans dalsza analiza zostaje zakończona.

Kwalifikowalność uczestników

Uczestnikami projektu będą uczniowie i uczennice oraz przedstawiciel/przedstawicielki kadry pedagogicznej pracujący/pobierający naukę w uprawnionych do aplikowania w programie Erasmus+ w sektorze Edukacji szkolnej organizacjach/placówkach, w których stwierdzono przynależność instytucji do grupy placówek o mniejszych szansach.

Za ustalenie kryteriów i przebieg rekrutacji uczestników, przeprowadzonej w oparciu o zasady niedyskryminacji, równego dostępu do informacji i równości szans odpowiadać będą Realizatorzy (instytucje wysyłające).

Realizator na etapie rekrutacji jest zobowiązany do weryfikacji, czy udział uczestników jest zgodny z zasadami i wytycznymi projektu FERS „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” realizowanego przez FRSE.

Kontakt

Dyrekcja

Dyrektor
Anna Atłas 

anna.atlas@frse.org.pl

Zastępca dyrektora
Przemysław Desperat
przemyslaw.desperat@frse.org.pl
tel. 517 220 335

Koordynator
Agnieszka Wielgomas 
tel. 728 455 327
awielgomas@frse.org.pl

Zespół

Emilia Gajda-Skrzymowska
tel. 505 432 329 
emilia.gajda@frse.org.pl

Beata Likos-Grzesiak 
tel. 797 011 632
blgrzesiak@frse.org.pl

Paulina Misiak 
tel. 510 386 531
pmisiak@frse.org.pl

Beata Rzepka
tel. 510 387 074
beata.rzepka@frse.org.pl

Katarzyna Szewczyk-Rodzik
tel. 572 674 882
k.szewczyk-rodzik@frse.org.pl

Rozliczenia finansowe projektów mobilnościowych

Adam Wierzchowski 
tel. 797 011 829
awierzchowski@frse.org.pl

Anna Ludzińska
tel. 511 569 732

Karina Olszewska
tel. 510 387 031

Agata Rzeźnicka
tel. 511 569 755
agata.rzeznicka@frse.org.pl

Informacja o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub niezgodności działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.

Kto może zgłosić

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje).

Jak złożyć zgłoszenie

Zgłoszenie można składać za pomocą:

  1. poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa;
  2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.