Edukacja szkolna: konkurs 2025 – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

treść strony

 

Umowa finansowa

Forma dofinansowania

Projekt będzie realizowany na zasadach programu Erasmus+, ale dofinansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+). Szczegółowe informacje dotyczące budżetu oraz zasad jego wykorzystywania będą określone w umowie finansowej, której wartość całkowita zostanie wyrażona w walucie PLN. Maksymalna kwota wypłaconych zaliczek wyniesie 80% zatwierdzonej kwoty budżetu.

Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w podziale: 82,52% środki europejskie i 17,48 środki krajowe.

Dokumenty związane z podpisaniem umowy finansowej na realizację projektu
Wniosek o zmianę w umowie

Wniosek o zmianę w umowie finansowej należy złożyć najpóźniej 1 miesiąc przed datą zakończenia przedsięwzięcia, ale przed zaistnieniem zmiany.

Aneksowania wymagają następujące zmiany:

  • zmiana formy prawnej i nazwy beneficjenta
  • zmiana organu prowadzącego
  • zmiana rachunku bankowego
  • zmiana okresu realizacji przedsięwzięcia
  • zmiany w budżecie
  • zmiana instytucji przyjmującej dotyczy wyjazdów typu: grupowa lub krótkoterminowa mobilność uczniów, job shadowing, teaching assignment

Wniosek o aneks znajduje się  w systemie OnLine FRSE.

Po wysłaniu dokumentu online, wniosek należy pobrać w formie pliku PDF, podpisać (podpis kwalifikowalny) zgodnie z prawną reprezentacją beneficjenta i przesłać na adres mailowy opiekuna przedsięwzięcia z ramienia FRSE.

Instytucje niepubliczne

W przypadku instytucji niepublicznych dodatkowe informacje dot. ustalenia zabezpieczenia należytego wykonania umowy zostaną przekazane bezpośrednio do koordynatorów przedsięwzięć drogą mailową.

System

Każdy beneficjent jest zobowiązany do uzupełnienia informacji dotyczących realizowanego przedsięwzięcia i jego uczestników w systemie dokumentów Online FRSE. Szczegółowe informacje nt. dokumentów, jakie należy zamieścić w systemie, będą na bieżąco przekazywane instytucjom, które otrzymały dofinansowanie.

Realizacja

Każde działanie w zakresie mobilności powinno być określone w oparciu o ramy jakościowe  i czasowe, aby zapewnić wysoki poziom merytoryczny działania edukacyjnego np. szkolenia zawodowego, obserwacji pracy czy grupowej lub krótkoterminowej mobilności uczniów. Na poprawną realizację przedsięwzięcia składa się wiele etapów. Ich sprawne przeprowadzenie z zachowaniem obowiązujących zasad i wytycznych gwarantuje zakończenie projektu z sukcesem.

Rekrutacja

1. GRUPA DOCELOWA
Grupą docelową projektu mogą być:

  • uczniowie/uczennice szkół publicznych i niepublicznych, funkcjonujących w systemie edukacji zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

oraz

  • kadra pedagogiczna – nauczyciele/pracownicy pedagogiczni, których działalność jest związana z edukacją szkolną i są pracownikami placówek/szkół/organizacji otrzymujących dofinansowanie,

uczący się lub pracujący w organizacjach uprawnionych w programie Erasmus+ sektor edukacja szkolna (projekty krótkoterminowe) i zaliczających się do grupy placówek o słabszych wynikach edukacyjnych lub zlokalizowanych na terenach defaworyzowanych ze względu na niższe (poniżej średniej krajowej) dochody na jednego mieszkańca lub wyższe bezrobocie (powyżej średniej krajowej).

2. KWALIFIKOWALNOŚĆ UCZESTNIKÓW
Beneficjent na etapie rekrutacji jest zobowiązany do weryfikacji, czy udział uczestników jest zgodny z zasadami i wytycznymi projektu FERS „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” realizowanego przez FRSE.
UWAGA! Dany uczestnik może wyjechać na mobilność tylko jeden raz w ramach całego projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”. Prosimy o przestrzeganie tej zasady w trakcie procesu rekrutacji oraz planowania mobilności.

3. ZASADY REKRUTACJI
Rekrutacja powinna być przeprowadzona w oparciu o:

  • zasady równego dostępu do informacji o realizowanym projekcie;
  • równość szans przy ubieganiu się o zakwalifikowanie na wyjazd zagraniczny bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, wyznanie itd.;
  • jasno i przejrzyście określone kryteria naboru.

Szczegółowe elementy rekrutacji ustala instytucja wysyłająca.

Rekrutacja uczestników powinna być przeprowadzona w oparciu o regulamin zawierający przejrzyste kryteria oceny i procedurę odwoławczą.

Selekcji uczestników dokonuje powołana w tym celu Komisja Rekrutacyjna, która zatwierdza/podpisuje protokół potwierdzający wybór uczestników.

Rekrutacja może składać się z kilku etapów, a informacja o jej zakończeniu powinna przyjąć formę listy rankingowej.

Należy również stworzyć listę rezerwową uczestników, a w przypadku rekrutacji uzupełniającej potwierdzić ten fakt w dokumentach rekrutacyjnych.

Dokumentacja rekrutacyjna powinna dokładnie odzwierciedlać wszystkie etapy naboru uczestników do projektu.

Przed rozpoczęciem mobilności instytucja wysyłająca jest bezwzględnie zobowiązana, pod rygorem nieuznania kosztów mobilności za kwalifikowalne, do podpisania umowy z każdym uczestnikiem projektu!

4. DOKUMENTY OBOWIĄZKOWE

Każdy beneficjent jest zobowiązany do posiadania pełnej dokumentacji rekrutacyjnej, zgodnie z wytycznymi FRSE. W związku z tym obowiązkowo powinien posiadać:

  • Regulamin rekrutacji uczestników.
  • Formularze zgłoszeniowe uczestników zgodne ze wzorem FRSE.
  • Protokół potwierdzający wybór uczestników (ew. protokół uzupełniający rekrutację).
  • Listę rankingową uczestników zawierającą listę główną i rezerwową.
Zasada równości szans

Projekty finansowane ze środków FERS w szczególny sposób powinny uwzględniać kwestię równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz równości szans kobiet i mężczyzn. Szczegółowe informacje dot. stosowania zasady równości szans zostały przedstawione w dokumencie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej pt. Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych w latach 2021-2027.

1. PODSTAWOWE INFORMACJE 

Zasada równości szans i niedyskryminacji – umożliwienie wszystkim osobom – bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę lub pochodzenie etniczne, wyznawaną religię lub światopogląd, orientację seksualną – sprawiedliwego, pełnego uczestnictwa we wszystkich dziedzinach życia na jednakowych zasadach. 

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn – zasada ta ma prowadzić do podejmowania działań na rzecz osiągnięcia stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki oraz gdy mają oni równy dostęp do zasobów (środki finansowe, szanse rozwoju), z których mogą korzystać. Zasada ta ma gwarantować możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci.

W trakcie wdrażania zasady równości szans prosimy mieć na uwadze, że polityka równości nie oznacza wymogu zachowania przez beneficjenta w realizowanym projekcie parytetu 50/50!

2. PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA

  • unikanie kierowania się stereotypami (podziału zawodów na „kobiece” i „męskie”) w doradztwie zawodowym;
  • stosowanie języka wrażliwego na płeć (np. dyrektor/dyrektorka, uczeń/uczennica) lub neutralnego płciowo (stosowanie języka uwzględniającego obie płcie) w dokumentach projektowych, publikacjach, materiałach, komunikatach dla mediów itd.;
  • stosowanie wizerunków zarówno kobiet, jak i mężczyzn np. na plakatach/zdjęciach promujących projekt, a także stosowanie ich wizerunków w sytuacjach niestereotypowych dla danej płci;
  • równe uczestnictwo w podejmowaniu decyzji w projekcie, np. skład komisji rekrutacyjnej jest zróżnicowany ze względu na płeć;
  • zapewnienie dostępności do projektu dla osób z niepełnosprawnościami pozwalającej na udział na zasadzie równości z innymi osobami.
Formularz CST 2021

Beneficjenci są zobowiązani do podpisania z każdym uczestnikiem przedsięwzięcia umowy pomiędzy uczestnikiem mobilności a organizacją wysyłającą.

W ciągu 3 dni od podpisania umowy z uczestnikiem Beneficjent jest zobowiązany do przekazania poprzez system informatyczny danych uczestników projektu. W tym celu został przygotowany dla Państwa formularz CST 2021 dostępny w systemie online FRSE https://online.frse.org.pl/.

W celu prawidłowego uzupełnienia formularza proszę zapoznać się z  Instrukcją wypełnienia formularza CST.

Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych – RODO

Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych obowiązujące w projekcie „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”:

Wizualizacja

Podczas wszelkiego rodzaju komunikowania się na zewnątrz, włączając w to konferencje, seminaria lub wszelkie inne formy przekazu informacji oraz w przypadku każdego rodzaju materiałów promocyjnych, tj. broszur, ulotek, plakatów, prezentacji itp., należy bezwzględnie zaznaczyć, że realizowany projekt otrzymał dofinansowanie z funduszy UE i uwidocznić to za pomocą emblematów UE, z wykorzystaniem logo i graficznej identyfikacji FERS oraz Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), zgodnie z wytycznymi odnoszącymi się do identyfikacji wizualnej ww. programu, opublikowanymi w formie elektronicznej (w tym wzory logotypów) pod adresem:

Zapraszamy również do zapoznania się z następującymi materiałami:

UWAGA! Posługiwanie się logotypami programu Erasmus+ oraz FRSE jest niedozwolone.
 

PLAKATY INFORMACYJNE
Zgodnie z umową finansową wszyscy beneficjenci są zobowiązani do umieszczania plakatów informujących o realizacji projektu w głównej siedzibie beneficjenta oraz w miejscu, gdzie realizowane są zadania merytoryczne.

Wzór plakatu dostępny na stronie poświęconej zasadom komunikacji marki Fundusze Europejskie oraz programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.

Plakat musi zawierać informacje:

  • nazwę beneficjenta
  • tytuł projektu beneficjenta
  • wysokość dofinansowania projektu z Unii Europejskiej
  • adres portalu www.mapadotacji.gov
  • zestaw logo – znaki FE i UE

Wzór plakatu należy uzupełnić o brakujące dane i wydrukować. Plakat można modyfikować tylko w zakresie wskazanych pól edycji. Format A3 to minimalny rozmiar. Plakat może być wykonany z trwalszego materiału niż papier.

Kontakt

Dyrekcja

Dyrektor
Anna Atłas 

anna.atlas@frse.org.pl

Zastępca dyrektora
Przemysław Desperat
przemyslaw.desperat@frse.org.pl
tel. 517 220 335

Koordynator
Agnieszka Wielgomas 
tel. 728 455 327
awielgomas@frse.org.pl

Zespół

Emilia Gajda 
tel. 505 432 329 
emilia.gajda@frse.org.pl

Beata Likos-Grzesiak 
tel. 797 011 632
blgrzesiak@frse.org.pl

Paulina Misiak 
tel. 510 386 531
pmisiak@frse.org.pl

Beata Rzepka
tel. 510 387 074
beata.rzepka@frse.org.pl

Katarzyna Szewczyk-Rodzik
tel. 572 674 882
k.szewczyk-rodzik@frse.org.pl

Rozliczenia finansowe projektów mobilnościowych

Adam Wierzchowski 
tel. 797 011 829
awierzchowski@frse.org.pl

Anna Ludzińska
tel. 511 569 732

Karina Olszewska
tel. 510 387 031

Agata Rzeźnicka
tel. 511 569 755
agata.rzeznicka@frse.org.pl