treść strony

Debata: Znajomość języków jako klucz do rozwoju

Zapraszamy do obejrzenia debaty Znajomość języków jako klucz do rozwoju społeczeństw i jednostek. Nowe wyzwania dotyczące nauczania i uczenia się języków obcych.

  • fot. Fotorzepa/Robert Gardziński

  • fot. Fotorzepa/Robert Gardziński

Eksperci, którzy spotkali się w redakcji „Rzeczpospolitej", dyskutowali o znaczeniu języka dla budowania relacji międzyludzkich, jak również w kulturze – jako klucza do rozwoju społeczeństw i jednostek. Debata z udziałem Rady Programowej Europejskiego Dnia Języków odbyła się w ramach IV Kongresu Edukacji.

Uczestnicy debaty:

  • dr Paweł Poszytek, Dyrektor Generalny Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności
  • prof. dr hab. Hanna Komorowska, Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS
  • dr Paweł Pyrka, prodziekan Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS
  • dr Danuta Romaniuk, Uniwersytet Warszawski, Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej
  • dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

– Młodzi ludzie obecnie bardzo dużo uczą się z internetu, oglądają różne treści, podążają za blogerami i zazwyczaj językiem internetu jest angielski. Ich rozwój językowy jest więc często mocno uwarunkowany tym, co robią sami, a nie tym, co się dzieje w szkole – uważa dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

Prof. zw. dr hab. Hanna Komorowska z Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS zwróciła uwagę, że w nauczaniu zmieniają się proporcje różnych typów uczniów, co ma także przełożenie na naukę języków. Kiedyś najwięcej było osób, które uczyły się średnio, zaś najsłabszych i wybitnych było dużo mniej. – Dziś ta krzywa ma dwa wierzchołki. Jest sporo tych, którzy z różnych powodów są świetni, są autonomiczni w nauce, korzystają z internetu. Ale jest też bardzo wielu uczniów, którzy wypadli z systemu albo chcieli z niego wypaść i w warunkach zdalnej edukacji mniej się uczyć. Nie wiadomo, czy korzystają z internetu, a jeśli tak, to po co i czy na pewno jest to nauka języka. Jest dziś sporo osób, o których po prostu nic nie wiemy – przedstawiała obecną sytuację.

Dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zauważył, że wśród milionów uczniów są zapewne tacy, którzy uważają, że język obcy do niczego im się nie przyda. – Może uważają, że nie będą go potrzebować w pracy, może nie czują potrzeby kontaktu z rówieśnikami zza granicy. Nie ma już też dziś potrzeby tłumaczenia tekstów ulubionych piosenek, jak to było kilka dekad temu, bo wszystko jest podane na tacy w internecie – mówił dr Smolik.

Dr Danuta Romaniuk z Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego zwróciła uwagę, że w nauce języków obcych ważne są zarówno metody i narzędzia, jak i motywacja i chęć uczących się, a także ich przekonanie do tego, co robią. I dotyczy to nie tylko ludzi młodych. 

Debatę zorganizowali: Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności oraz Redakcja Rzeczpospolitej.

Zobacz wersję skróconą debaty:

 

Zobacz pełną wersję: