Uczenie się przez całe życie – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

treść strony

 

Projekt „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”

Projekt realizowany jest w I osi priorytetowej: „Umiejętności”, Działanie 1.08 „Rozwój systemu edukacji i uczenia się dorosłych”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Projekt realizowany jest w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Celem głównym projektu jest rozwój współpracy i koordynacji na szczeblu krajowym i regionalnym (w tym współpracy międzyregionalnej) w zakresie uczenia się przez całe życie, z uwzględnieniem kluczowych grup interesariuszy i interesariuszek oraz z wykorzystaniem istniejących mechanizmów.

Działania w ramach projektu będą stanowiły wsparcie w realizacji zadań w obszarze wdrażania ZSU 2030 na poziomie krajowym (na potrzeby Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji) oraz na poziomie regionalnym (jako projekt „parasolowy” dla projektów realizowanych przez województwa w ramach inwestycji A3.1.1. KPO. W zakresie wsparcia inicjatyw regionalnych działania te będą skierowane do regionalnych instytucji publicznych (np. Wojewódzkich Urzędów Pracy, Powiatowych Urzędów Pracy, Urzędów Marszałkowskich) i będą dotyczyły zadań podejmowanych przez te instytucje w następujących obszarach:

  • konsolidacja przedsięwzięć realizowanych w regionie przez podmioty i instytucje działające w obszarze edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego, szkolenia zawodowego i uczenia się dorosłych;
  • współpraca i wymiana doświadczeń przedstawicieli organów prowadzących szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, uczelni, instytucji rynku pracy oraz przedsiębiorców na rzecz podnoszenia jakości, efektywności i atrakcyjności regionalnego kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się w miejscu pracy;
  • animowanie współpracy pomiędzy szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe, uczelniami i pracodawcami na rzecz kształcenia zawodowego;
  • nawiązywanie współpracy z parkami technologicznymi i innymi podmiotami zaangażowanymi w rozwój edukacji i kształcenia zawodowego, edukacji pozaformalnej, przedsiębiorczości oraz w rozwój innowacyjności;
  • promowanie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk inżynieryjno-technicznych z wykorzystaniem nauczania przez doświadczenie i praktycznego wykorzystywania wiedzy (STEM);
  • monitorowanie działań podejmowanych w regionie w obszarze doradztwa i poradnictwa zawodowego oraz podnoszenia kompetencji doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach i placówkach;
  • przepływ informacji o możliwościach kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego, w tym w ramach edukacji pozaformalnej.

Rezultaty projektu:

Wskaźnik rezultatu

5 sieci współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie uczenia się przez całe życie.

Wskaźniki produktu

5 analiz, ekspertyz, sprawozdań dot. przedsięwzięć wpisujących się w ZSU 2030.

Główne zadania w projekcie:

  • Monitorowanie działań podejmowanych na poziomie krajowym i regionalnym w zakresie wdrażania ZSU 2030.
  • Wsparcie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym.
  • Organizacja tematycznych sieci współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie umiejętności.
  • Wypracowanie rekomendacji dla systemowych rozwiązań, wzmacniających koordynację i współpracę działań na poziomie krajowym i regionalnym w zakresie uczenia się przez całe życie.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W PROJEKCIE „ROZWÓJ WSPÓŁPRACY I KOORDYNACJI W ZAKRESIE UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE”

 

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1. poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji i Nauki, al.J. Ch. Szucha 25,
00-580 Warszawa,
2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Grupa docelowa

Grupę docelową projektu stanowią: przedstawiciele i przedstawicielki instytucji zajmujących się wdrażaniem ZSU 2030 na poziomie krajowym i regionalnym (np. ministerstwa, urzędy marszałkowskie, w tym Instytucje Zarządzające RP, urzędy pracy, uczelnie), przedstawiciele i przedstawicielki instytucji z otoczenia organizacyjnego ministerstw (np. PARP, CPPC, ORE, IBE, NAWA), organizacji reprezentatywnych (pracodawców i związków zawodowych), organizacji pozarządowych, przedstawiciele i przedstawicielki Wojewódzkich Zespołów Koordynacji i innych instytucji edukacji formalnej i pozaformalnej oraz rynku pracy funkcjonujących na poziomie regionalnym.

Ogłoszenia - szacowania wartości zamówienia
  • W związku z planowanym wszczęciem przez FRSE, Zespół FERS LLL postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług eksperckich polegających na weryfikacji dokumentów i opracowań, powstających w ramach projektów prowadzonych w 16 województwach, finansowanych z KPO - inwestycja A.3.1.1.: Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie - Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych oraz przygotowaniu wniosków i/lub rekomendacji wynikających z przeprowadzonych analiz.

W ramach procedury szacowania wartości zamówienia, uprzejmie prosimy o przedstawienie propozycji ceny (szacowaną wartość) za wykonanie ww. przedmiotu zamówienia.

Szczegóły przedmiotu zamówienia tutaj: opis przedmiotu zmówienia do szacowania

Formularz wyceny przedmiotu zamówienia tutaj: formularz

Formularz wyceny przedmiotu zamówienia prosimy przesłać do Pani Agnieszki Dorociak na adres adorociak@frse.org.pl do dnia 17.04.2024 r.

W razie pytań związanych z szacowaniem prosimy o kontakt z Panią Agnieszką Dorociak, telefon: 572 675 514

 

  • W związku z planowanym wszczęciem przez FRSE, Zespół FERS-LLL postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług eksperckich polegających na koordynacji i prowadzeniu oraz monitorowaniu i ewaluacji 5 tematycznych sieci współpracy i samokształcenia obejmujących 8 obszarów Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 (dalej: ZSU2030), w ramach procedury szacowania wartości zamówienia, uprzejmie prosimy o przedstawienie propozycji ceny (szacowaną wartość) za wykonanie ww. przedmiotu zamówienia.

 

Szczegóły przedmiotu zamówienia tutaj: opis przedmiotu zmówienia

Formularz wyceny przedmiotu zamówienia tutaj: formularz

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych kontrahentów oraz osób wyznaczonych do kontaktu przez kontrahentów Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji: RODO

 

Formularz wyceny przedmiotu zamówienia prosimy przesłać do Pani Karoliny Szczuki na adres karolina.szczuka@frse.org.pl do dnia 29.02.2024 r.

W razie pytań związanych z szacowaniem prosimy o kontakt z Panią Karoliną Szczuką, telefon: 572 675 479

Kontakt

FUNDACJA ROZWOJU SYSTEMU EDUKACJI
Biuro Programów Zewnętrznych i Międzysektorowych

Liliana Budkowska
Dyrektor Biura

Emilia Halemba
Zastępca Dyrektora Biura

 

Kontakt do Zespołu

Izabella Lutze – koordynator oraz główny ekspert merytoryczny ds. koncepcji i raportów

e-mail: izabella.lutze@frse.org.pl

Katarzyna Bałkowiec – ekspert ds. dostępności

e-mail: katarzyna.balkowiec@frse.org.pl

Agnieszka Dorociak – ekspert merytoryczny ds. rekomendacji

e-mail: agnieszka.dorociak@frse.org.pl

Anna Kamont – ekspert merytoryczny ds. wsparcia

e-mail: anna.kamont@frse.org.pl

Robert Pliszka – ekspert merytoryczny ds. wydarzeń

e-mail: robert.pliszka@frse.org.pl

Karolina Szczuka – ekspert merytoryczny ds. sieci

e-mail: karolina.szczuka@frse.org.pl

 

MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ - Partner projektu

Departament Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego

Piotr Bartosiak

Dyrektor Departamentu

 

Kontakt do Zespołu

Maciej Lasota – naczelnik Wydziału Zintegrowanej Strategii Umiejętności

e-mail: maciej.lasota@mein.gov.pl

 

Aktualności

Regionalne działania w zakresie uczenia się przez całe życie

Zespół FERS LLL od początku realizacji projektu pt. Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie uczestniczy w wydarzeniach, które wpisują się w jego cele w ramach zadania nr 2 Wsparcie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym – działanie 2.6.: Udział w wydarzeniach z zakresu LLL.

Celem udziału w wydarzeniach jest obserwacja działań prowadzonych na poziomie regionalnym, jak i kontakt z przedstawicielami oraz pracownikami instytucji odpowiedzialnymi za koordynację i współpracę działań w obszarze LLL w województwach. Przygotowane wnioski z udziału w wydarzeniach posłużą także jako wkład do rekomendacji powstałych na zakończenie realizacji projektu FERS LLL.

Poniżej prezentujemy krótkie podsumowanie z wydarzeń, w których brali udział przedstawiciele i przedstawicielki FRSE.

Jednym z wydarzeń, w którym uczestniczyły osoby zaangażowane w projekt FERS LLL był XI Festiwal Zawodów w Małopolsce. Podczas festiwalu prezentacje zawodów przygotowały technika, szkoły branżowe, szkoły wyższe, pracodawcy i służby mundurowe. Strefy wystawiennicze podzielone na branże i doradztwo zawodowe miały na celu pomóc uczniom usystematyzować wiedzę o perspektywach zawodowych w obrębie interesujących ich profesji.

W trakcie Festiwalu odbyło się także posiedzenie Wojewódzkich Zespołów Koordynacji z województwa małopolskiego i z województwa warmińsko-mazurskiego w ramach realizacji projektu pt. Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych. W trakcie spotkania zostały przedstawione dotychczasowe i planowane działania w projektach obu województw w kontekście projektowych założeń. Spotkanie to jest przykładem, że warto prowadzić współpracę międzyregionalną nie tylko z pobliskimi województwami ale także tymi bardziej oddalonymi. Jednym z pozytywnych efektów tej międzyregionalnej relacji Wojewódzkich Zespołów Koordynacji będzie organizacja Festiwalu Zawodów w województwie warmińsko-mazurskim. Festiwal zostanie przygotowany w oparciu o dobre praktyki województwa małopolskiego, które posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji takich wydarzeń.

Równolegle do Festiwalu zawodów odbyła się konferencja Szkoły dla kompetencji przyszłości, która poświęcona była trendom rozwojowym systemu edukacji. Najistotniejsze z nich to: edukacja nastawiona na określone kompetencje i umiejętności, cyfryzacja procesu kształcenia, transformacja cyfrowa gospodarki, edukacja włączająca oraz „zielona gospodarka”.

Festiwal zawodów, może służyć jako dobra praktyka w promowaniu ścieżki kształcenia dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych w każdym z województw Polski.

Kolejne ciekawe wydarzenie, w którym uczestniczyliśmy, to  IV Małopolski Kongres Szkolnego Doradztwa Zawodowego. Tematem Kongresu były kompetencje miękkie i twarde, ich rola w procesie kształcenia uczniów i przyszłych pracowników, znaczenie kompetencji w rozwoju osobistym i w pracy zawodowej. W trakcie wydarzenia pokazano kompetencje osobiste, które są przydatne w pracy na różnych stanowiskach, w zawodach technicznych jak i zdigitalizowanym, cyfrowym świecie. Podczas kongresu można było dowiedzieć się m.in. czym jest "turkusowa szkoła", gdzie stawia się przede wszystkim na podmiotowość i kreatywność indywidualną ucznia.

Wzięliśmy również udział w konferencji otwierającej projekt Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie województwa opolskiego. W trakcie zaprezentowano główne założenia i cele projektu, omówiono badania kompleksowe dotyczące doradztwa zawodowego i kształcenia ustawicznego w woj. opolskim jak również przedstawiono zrealizowane spotkania sieci powiatowych woj. opolskiego.

Zespół projektowy brał udział nie tylko w inicjatywach związanych z uczeniem się przez całe życie organizowanych na południu Polski ale również i tych mających miejsce w województwie pomorskim. W marcu 2024 r. uczestniczyliśmy w drugiej edycji Edukacyjnych Targów Kariery EDUOFFSHOREWIND. Targi te to nie tylko miejsce, gdzie informowano jak wygląda praca w zielonej energetyce ale także wieloaspektowe działanie z wielomiesięcznym programem edukacyjnym. Prezentacja ponad 100 wystawców z różnych sektorów i branż, mega uniwersytety, VR, poligony badawcze i nowoczesne instytuty, gminy i powiaty oraz firmy z całego świata, umożliwiła zapoznanie się ze ścieżką kariery osób pracujących w offshorze czy kwalifikacjach i samorozwoju. Licznie przybyli studenci mieli możliwość bezpośrednich rozmów z liderami branż uczestniczących w targach na temat staży i ofert pracy.

O kolejnych wydarzeniach w kontekście Wsparcia wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym będziecie mogli Państwo przeczytać już niebawem.

 

Tematyczne sieci współpracy i wymiany doświadczeń

W ramach realizowanego projektu pn.: „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, prowadzi szereg działań koncepcyjnych, dotyczących organizacji i funkcjonowania pięciu tematycznych sieci współpracy i wymiany doświadczeń (samokształcenia), obejmujących osiem obszarów Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU 2030).

Bazując na założeniach zawartych w dokumencie ZSU 2030, na potrzeby projektu określono następujące zakresy tematyczne planowanych do utworzenia sieci:

  • Sieć tematyczna nr 1: Umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
  • Sieć tematyczna nr 2: Rozwijanie umiejętności w edukacji formalnej – kadry zarządzające, kadry uczące;
  • Sieć tematyczna nr 3: Rozwijanie umiejętności poza edukacją formalną;
  • Sieć tematyczna nr 4: Rozwijanie i wykorzystanie umiejętności w miejscu pracy oraz współpraca pracodawców z edukacją formalną i pozaformalna;
  • Sieć tematyczna nr 5: Doradztwo zawodowe, planowanie uczenia się przez całe życie i potwierdzanie umiejętności.

Aktualnie trwają prace związane z przygotowaniem procesu rekrutacji uczestników sieci. Do udziału w pracach będziemy zapraszać przedstawicieli i przedstawicielki:

  • Wojewódzkich Zespołów Koordynacji utworzonych w ramach projektów realizowanych w ramach inwestycji A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie w zakresie zbudowania systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych
  • instytucji edukacji i rynku pracy,
  • Sektorowych Rad ds. Kompetencji.

oraz interesariuszy i interesariuszek podejmujących działania w zakresie planowanej tematyki sieci.

Planuję się, iż łącznie we wszystkich sieciach tematycznych uczestniczyć będzie 160 osób.

Planowany termin rozpoczęcia rekrutacji: to III kw. 2024 r. Organizacja sieci planowana jest od IV kw. 2024 roku do III kw. 2028 roku.

Już wkrótce pojawi się więcej szczegółów na temat funkcjonowania sieci.

Zapraszamy do śledzenia dalszych etapów prac związanych z ich organizacją.

Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych - RODO

Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych obowiązujące w projekcie „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” - dokument