Regionalne działania w zakresie uczenia się przez całe życie
Zespół FERS LLL od początku realizacji projektu pt. Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie uczestniczy w wydarzeniach, które wpisują się w jego cele w ramach zadania nr 2 Wsparcie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym – działanie 2.6.: Udział w wydarzeniach z zakresu LLL.
Celem udziału w wydarzeniach jest obserwacja działań prowadzonych na poziomie regionalnym, jak i kontakt z przedstawicielami oraz pracownikami instytucji odpowiedzialnymi za koordynację i współpracę działań w obszarze LLL w województwach. Przygotowane wnioski z udziału w wydarzeniach posłużą także jako wkład do rekomendacji powstałych na zakończenie realizacji projektu FERS LLL.
Poniżej prezentujemy krótkie podsumowanie z wydarzeń, w których brali udział przedstawiciele i przedstawicielki FRSE.
Jednym z wydarzeń, w którym uczestniczyły osoby zaangażowane w projekt FERS LLL był XI Festiwal Zawodów w Małopolsce. Podczas festiwalu prezentacje zawodów przygotowały technika, szkoły branżowe, szkoły wyższe, pracodawcy i służby mundurowe. Strefy wystawiennicze podzielone na branże i doradztwo zawodowe miały na celu pomóc uczniom usystematyzować wiedzę o perspektywach zawodowych w obrębie interesujących ich profesji.
W trakcie Festiwalu odbyło się także posiedzenie Wojewódzkich Zespołów Koordynacji z województwa małopolskiego i z województwa warmińsko-mazurskiego w ramach realizacji projektu pt. Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych. W trakcie spotkania zostały przedstawione dotychczasowe i planowane działania w projektach obu województw w kontekście projektowych założeń. Spotkanie to jest przykładem, że warto prowadzić współpracę międzyregionalną nie tylko z pobliskimi województwami ale także tymi bardziej oddalonymi. Jednym z pozytywnych efektów tej międzyregionalnej relacji Wojewódzkich Zespołów Koordynacji będzie organizacja Festiwalu Zawodów w województwie warmińsko-mazurskim. Festiwal zostanie przygotowany w oparciu o dobre praktyki województwa małopolskiego, które posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji takich wydarzeń.
Równolegle do Festiwalu zawodów odbyła się konferencja Szkoły dla kompetencji przyszłości, która poświęcona była trendom rozwojowym systemu edukacji. Najistotniejsze z nich to: edukacja nastawiona na określone kompetencje i umiejętności, cyfryzacja procesu kształcenia, transformacja cyfrowa gospodarki, edukacja włączająca oraz „zielona gospodarka”.
Festiwal zawodów, może służyć jako dobra praktyka w promowaniu ścieżki kształcenia dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych w każdym z województw Polski.
Kolejne ciekawe wydarzenie, w którym uczestniczyliśmy, to IV Małopolski Kongres Szkolnego Doradztwa Zawodowego. Tematem Kongresu były kompetencje miękkie i twarde, ich rola w procesie kształcenia uczniów i przyszłych pracowników, znaczenie kompetencji w rozwoju osobistym i w pracy zawodowej. W trakcie wydarzenia pokazano kompetencje osobiste, które są przydatne w pracy na różnych stanowiskach, w zawodach technicznych jak i zdigitalizowanym, cyfrowym świecie. Podczas kongresu można było dowiedzieć się m.in. czym jest "turkusowa szkoła", gdzie stawia się przede wszystkim na podmiotowość i kreatywność indywidualną ucznia.
Wzięliśmy również udział w konferencji otwierającej projekt Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie województwa opolskiego. W trakcie zaprezentowano główne założenia i cele projektu, omówiono badania kompleksowe dotyczące doradztwa zawodowego i kształcenia ustawicznego w woj. opolskim jak również przedstawiono zrealizowane spotkania sieci powiatowych woj. opolskiego.
Zespół projektowy brał udział nie tylko w inicjatywach związanych z uczeniem się przez całe życie organizowanych na południu Polski ale również i tych mających miejsce w województwie pomorskim. W marcu 2024 r. uczestniczyliśmy w drugiej edycji Edukacyjnych Targów Kariery EDUOFFSHOREWIND. Targi te to nie tylko miejsce, gdzie informowano jak wygląda praca w zielonej energetyce ale także wieloaspektowe działanie z wielomiesięcznym programem edukacyjnym. Prezentacja ponad 100 wystawców z różnych sektorów i branż, mega uniwersytety, VR, poligony badawcze i nowoczesne instytuty, gminy i powiaty oraz firmy z całego świata, umożliwiła zapoznanie się ze ścieżką kariery osób pracujących w offshorze czy kwalifikacjach i samorozwoju. Licznie przybyli studenci mieli możliwość bezpośrednich rozmów z liderami branż uczestniczących w targach na temat staży i ofert pracy.
O kolejnych wydarzeniach w kontekście Wsparcia wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym będziecie mogli Państwo przeczytać już niebawem.
Tematyczne sieci współpracy i wymiany doświadczeń
W ramach realizowanego projektu pn.: „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, prowadzi szereg działań koncepcyjnych, dotyczących organizacji i funkcjonowania pięciu tematycznych sieci współpracy i wymiany doświadczeń (samokształcenia), obejmujących osiem obszarów Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU 2030).
Bazując na założeniach zawartych w dokumencie ZSU 2030, na potrzeby projektu określono następujące zakresy tematyczne planowanych do utworzenia sieci:
- Sieć tematyczna nr 1: Umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
- Sieć tematyczna nr 2: Rozwijanie umiejętności w edukacji formalnej – kadry zarządzające, kadry uczące;
- Sieć tematyczna nr 3: Rozwijanie umiejętności poza edukacją formalną;
- Sieć tematyczna nr 4: Rozwijanie i wykorzystanie umiejętności w miejscu pracy oraz współpraca pracodawców z edukacją formalną i pozaformalna;
- Sieć tematyczna nr 5: Doradztwo zawodowe, planowanie uczenia się przez całe życie i potwierdzanie umiejętności.
Aktualnie trwają prace związane z przygotowaniem procesu rekrutacji uczestników sieci. Do udziału w pracach będziemy zapraszać przedstawicieli i przedstawicielki:
- Wojewódzkich Zespołów Koordynacji utworzonych w ramach projektów realizowanych w ramach inwestycji A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie w zakresie zbudowania systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych
- instytucji edukacji i rynku pracy,
- Sektorowych Rad ds. Kompetencji.
oraz interesariuszy i interesariuszek podejmujących działania w zakresie planowanej tematyki sieci.
Planuję się, iż łącznie we wszystkich sieciach tematycznych uczestniczyć będzie 160 osób.
Planowany termin rozpoczęcia rekrutacji: to III kw. 2024 r. Organizacja sieci planowana jest od IV kw. 2024 roku do III kw. 2028 roku.
Już wkrótce pojawi się więcej szczegółów na temat funkcjonowania sieci.
Zapraszamy do śledzenia dalszych etapów prac związanych z ich organizacją.