Wizyty studyjne – Uczenie się przez całe życie – FERS

treść strony

 

Wizyta studyjna w Portugalii | październik 2025 r.

Portugalskie inspiracje dla uczenia się przez całe życie – relacja z wizyty studyjnej w Lizbonie

W dniach 7–10 października 2025 roku delegacja złożona z przedstawicieli: Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz ekspertów z zakresu edukacji uczestniczyła w wizycie studyjnej w Lizbonie. Wyjazd odbył się w ramach projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Celem wizyty było poznanie portugalskich rozwiązań w zakresie edukacji, kształcenia zawodowego i wspierania rozwoju kompetencji przez całe życie. Spotkania z pięcioma kluczowymi instytucjami edukacyjnymi i administracyjnymi w Lizbonie pozwoliły na wymianę doświadczeń, analizę dobrych praktyk oraz refleksję nad możliwościami ich adaptacji w polskim systemie edukacji.

Uczestnicy wizyty studyjnej odwiedzili pięć instytucji edukacyjnych i administracyjnych, tj.: Agencja Narodowa ds. Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego (ANQEP), Dyrekcja Generalna ds. Szkolnictwa (DGAE), klaster szkolny im. Dr Azevedo Neves, Centrum Kwalifikacji (Qualifica Centre) oraz Instytut Politechniczny w Lizbonie.

W trakcie wizyty omawiano m.in. trwającą reformę systemu edukacji w Portugalii, elastyczne ścieżki kształcenia, integrację kwalifikacji z rynkiem pracy, doradztwo zawodowe, samoewaluację nauczycieli oraz wsparcie studentów w zakresie dobrostanu. Została zaprezentowana także platforma Career Centre by JobTeaser, wspierająca studentów i absolwentów w planowaniu kariery zawodowej.

Wizyta była okazją do wymiany doświadczeń, nawiązania kontaktów i źródłem inspiracji dla rekomendacji opracowywanych w ramach projektu.

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas wizyty znalazły się:

  •  Reforma systemu kwalifikacji zawodowych (jedna z części reform rządowych) – Portugalia wdraża nowy model zarządzania edukacją zawodową, w którym zadania Agencji ANQEP przejmują trzy inne instytucje. Celem jest lepsze dopasowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy i uproszczenie struktur administracyjnych.
  • Samoewaluacja nauczycieli jako narzędzie rozwoju – portugalski model łączy ocenę pracy nauczyciela z jego ścieżką rozwoju zawodowego, co sprzyja refleksji i podnoszeniu jakości nauczania.
  • Edukacja włączająca i doradztwo zawodowe – szkoły, takie jak klaster szkolny im. Dr Azevedo Neves, oferują elastyczne ścieżki kształcenia, łączące edukację ogólną i zawodową, z silnym wsparciem doradczym dla uczniów i ich rodzin.
  • Wsparcie dla dorosłych i studentówCentra Qualifica oraz działania SAS-IPL pokazują, jak skutecznie wspierać osoby dorosłe i studentów w zdobywaniu kwalifikacji, rozwoju osobistym i integracji społecznej.
  • Cyfrowe narzędzia kariery – Platforma Career Centre by JobTeaser to przykład nowoczesnego rozwiązania łączącego uczelnie, studentów i pracodawców, oferującego dostęp do ofert pracy, doradztwa zawodowego i szkoleń.


Kluczowe wnioski z wizyty, to:

  • Elastyczne ścieżki kształcenia zawodowego – Portugalia rozwija systemy umożliwiające szybkie dostosowanie kwalifikacji do potrzeb rynku pracy. W Polsce warto zintensyfikować działania w tym kierunku.
  • Integracja edukacji z rynkiem pracy – silna współpraca instytucji edukacyjnych z pracodawcami pozwala na lepsze dopasowanie programów nauczania do realnych potrzeb zawodowych.
  • Samoewaluacja nauczycieli – w Portugalii jest ona integralnym elementem rozwoju zawodowego. W Polsce warto rozważyć jej formalizację i powiązanie z awansem zawodowym.
  • Edukacja dorosłychCentra Qualifica oferują elastyczne kursy zawodowe dla dorosłych z jasno określonym procesem walidacji nabytych umiejętności. W Polsce warto rozwijać podobne instytucje, szczególnie w mniej rozwiniętych regionach.
  • Edukacja włączająca – indywidualne podejście do ucznia i integracja osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi to ważny element portugalskiego systemu.

Wnioski z wizyty posłużą do opracowania rekomendacji wypracowanych w projekcie w zakresie polityk edukacyjnych i społecznych na poziomie krajowym oraz regionalnym.

Diagram systemu edukacji w Portugalii

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, oprogramowanie, Czcionka

Zawartość wygenerowana przez AI może być niepoprawna.

Źródło: Prezentacja wizytowanej instytucji (ANQEP)

Szersze informacje o odwiedzonych instytucjach:

  • Agencja Narodowa ds. Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego
    oryg. Agência Nacional para a Qualificação e o Ensino Profissional (ANQEP)

Główne cele i działania instytucji:
ANQEP to portugalska agencja odpowiedzialna za nadzór, rozwój i wdrażanie polityki edukacji zawodowej oraz kwalifikacji zawodowych w Portugalii. Agencja działa na rzecz podniesienia jakości edukacji zawodowej oraz promowania dostosowania kształcenia zawodowego do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Jej celem jest zwiększenie liczby osób posiadających kwalifikacje zawodowe, co w efekcie ma przyczynić się do rozwoju sektora gospodarczego.

ANQEP pełni kluczową rolę w zarządzaniu krajowym systemem kwalifikacji, w tym certyfikowaniem umiejętności zawodowych i wspieraniem uczniów oraz pracowników w zdobywaniu nowych kwalifikacji. Instytucja zarządza także programami mobilności zawodowej, wspierając uczniów w zdobywaniu doświadczenia zawodowego za granicą.

W ramach działań ANQEP współpracuje z instytucjami edukacyjnymi, pracodawcami oraz związkami zawodowymi, aby zapewnić jak najlepiej dopasowane i jakościowe programy edukacyjne. Agencja wspiera również procesy uznawania kwalifikacji i doświadczenia zawodowego uzyskanego poza systemem formalnym.

Spotkanie w siedzibie ANQEP fot. arch. prywatne. 

  • Dyrekcja Generalna ds. Szkolnictwa

         oryg. Directorate-General da Administracao Escolar (DGAE)

Główne cele i działania:

Dyrekcja Generalna ds. Szkolnictwa to odrębna jednostka odpowiedzialna za zarządzanie systemem edukacyjnym w Portugalii, w tym za administrację, organizację i nadzór merytoryczny nad placówkami edukacyjnymi. Jej głównym celem jest zapewnienie, by placówki edukacyjne funkcjonowały zgodnie z przepisami prawa, a także koordynowanie działań administracyjnych w obszarze edukacji publicznej.

DGAE zajmuje się organizowaniem struktury szkół publicznych w Portugalii, monitorując ich działalność na poziomie regionalnym i krajowym. Obejmuje to kwestie związane z planowaniem rozwoju sieci szkół, dostosowywaniem liczby nauczycieli do potrzeb uczniów oraz zarządzaniem bazą budżetową przeznaczoną na edukację.

W ramach nadzoru, DGAE monitoruje, jak szkoły realizują programy nauczania i jak przeprowadzają ewaluację wyników uczniów. Działa również w obszarze doskonalenia jakości edukacji.

  • Klaster szkolny im. Dr Azevedo Neves

          oryg. Agrupamento Escolas DR. Azevedo Neves (AGAN)

Główne cele i działania:

Szkołam im. Dr Azevedo Neves to zróżnicowana instytucja edukacyjna, która skupia się na dostosowaniu programów nauczania do różnych grup wiekowych i potrzeb edukacyjnych. Jest to przykład szkoły, która łączy edukację formalną z nauczaniem zawodowym i technicznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu elementów uczenia się przez całe życie. To jedna z instytucji edukacyjnych w Portugalii, która wyróżnia się systemem kształcenia zawodowego. Celem szkoły jest zapewnienie wszechstronnej edukacji, która umożliwia uczniom zarówno zdobycie wykształcenia ogólnokształcącego, jak i zawodowego.

Szkoła kładzie duży nacisk na rozwój umiejętności praktycznych, umożliwiając uczniom uczestnictwo w warsztatach, projektach i programach stażowych. Podejście edukacyjne szkoły jest w pełni zintegrowane z rynkiem pracy i wymaga dużej współpracy z firmami, które mogą oferować uczniom miejsce na praktyki zawodowe. Programy te są zgodne z ideą uczenia się przez całe życie, dając uczniom szansę na dalszy rozwój po ukończeniu szkoły.

W ramach kształcenia zawodowego, uczniowie mają możliwość zdobywania umiejętności w zakresie różnych dziedzin, takich jak hotelarstwo, gastronomia, nowe technologie oraz inne obszary techniczne.

Spotkanie z przedstawicielami Klastra Szkolnego im. Dr Azevedo Neves oraz Centrum Kwalifikacji fot. arch. prywatne. 

Z wizytą na lekcji z projektowania ubioru fot. arch. prywatne. 

  • Centrum Kwalifikacji

          oryg. Qualifica Centre

Główne cele i działania:

Qualifica Centre to placówka edukacyjna, której misją jest wspieranie osób dorosłych w zdobywaniu kwalifikacji zawodowych i kontynuowaniu nauki przez całe życie. Centra te oferują szeroki wachlarz kursów zawodowych, z naciskiem na dziedziny takie jak design, moda, multimedia oraz zarządzanie sprzętem IT. Działania Qualifica Centre mają na celu wspieranie osób, które z różnych powodów nie ukończyły edukacji formalnej, w uzyskaniu formalnych kwalifikacji zawodowych, co ma na celu poprawę ich pozycji na rynku pracy.

Centrum to jest częścią krajowego systemu edukacji dorosłych, którego celem jest poprawa dostępu do kształcenia dla osób dorosłych, szczególnie w zakresie umiejętności, które odpowiadają na zapotrzebowanie rynku pracy. Programy kształcenia są elastyczne i dostosowane do osób pracujących, umożliwiając im łączenie edukacji z obowiązkami zawodowymi. W ramach Qualifica Centre, uczestnicy mogą uzyskać kwalifikacje zarówno w obszarach zawodowych, jak i w zakresie umiejętności miękkich, które są istotne w każdym zawodzie.

  • Instytut Politechniczny w Lizbonie (IPL); działania wspieracjące studentów (SAS-IPL)

oryg. Instituto Politécnico de Lisboa

Główne cele i działania:

SAS-IPL (Social Action Services) to jednostka wspierająca studentów w zakresie działań socjalnych i edukacyjnych na Politechnice Lizbońskiej. Celem SAS-IPL jest zapewnienie kompleksowego wsparcia studentom, szczególnie tym, którzy mają trudności w przystosowaniu się do wymagań edukacyjnych i socjalnych. Do głównych zadań tej instytucji należy organizowanie szkoleń i warsztatów dla studentów, pomoc w zakresie integracji społecznej oraz rozwiązywanie problemów związanych z adaptacją do życia akademickiego.

SAS-IPL promuje także edukację dorosłych, organizując kursy i programy skierowane do studentów, którzy wcześniej nie mieli dostępu do edukacji lub muszą nadrobić zaległości. Dodatkowo, instytucja wspiera rozwój kompetencji społecznych studentów, organizując wydarzenia kulturalne, sportowe i edukacyjne, które mają na celu wspieranie integracji i rozwoju osobistego.

Link: https://sas.ipl.pt/

Spotkanie z przedstawicielami Instytutu Politechnicznego w Lizbonie fot. arch. prywatne. 

  • Platforma Career Centre by JobTeaser

Główne cele i działania:

Career Centre by JobTeaser to platforma, która wspiera studentów i absolwentów w planowaniu kariery zawodowej, umożliwiając im dostęp do ofert pracy, staży, praktyk, oraz narzędzi doradztwa zawodowego. Platforma ta łączy uczelnie, studentów oraz pracodawców, tworząc kompleksowe środowisko umożliwiające budowanie kariery.

Funkcje i cechy platformy Career Centre by JobTeaser:

Oferty pracy i staży:

Platforma udostępnia oferty pracy, staży i praktyk skierowane do studentów i absolwentów. Dzięki temu, użytkownicy mają dostęp do szerokiej bazy ofert dostosowanych do ich poziomu wykształcenia i doświadczenia zawodowego.

Oferty te są często dostosowane do różnych branż, co ułatwia studentom wybór kariery, która odpowiada ich zainteresowaniom i umiejętnościom.

Współpraca z uczelniami:

Platforma współpracuje bezpośrednio z uczelniami wyższymi, co oznacza, że studenci i absolwenci mogą uzyskać dostęp do ofert pracy, które zostały specjalnie udostępnione przez ich uczelnie. Dzięki temu, Career Centre by JobTeaser umożliwia lepszą komunikację między uczelniami a firmami, a także pomaga pracodawcom dotrzeć do młodych talentów.

Wizyta studyjna w Finlandii | maj 2025 r.

W związku z realizacją projektu pn.: Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w dniach 21-23 maja 2025 r. odbyła się zagraniczna wizyta studyjna do Finlandii (Helsinki).

Celem wizyty było zapoznanie się z fińskimi rozwiązaniami w zakresie edukacji, uczenia się przez całe życie oraz działań wspierających obywateli w rozwoju osobistym i społecznym, wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami wizyty, a instytucjami przyjmującymi, analizą przykładów związanych z działalnością na rzecz uczenia się przez całe życie.

Spotkania odbyły się z przedstawicielami następujących instytucji:

1. Timeout-Foundation (ERATAUKO) 

Time Out Foundation, znana w Finlandii jako Erätauko-säätiö, to organizacja promująca kulturę dialogu i konstruktywnych rozmów w życiu publicznym, edukacji, administracji i organizacjach społecznych. Jej głównym celem jest wspieranie społeczeństwa obywatelskiego poprzez rozwijanie kompetencji dialogicznych, empatii i wzajemnego zrozumienia. Timeout opracowała własną metodę prowadzenia dialogów – tzw. metodę Erätauko – którą można stosować w różnych środowiskach: szkołach, urzędach, NGO, a także w działaniach partycypacyjnych. 

Link do strony internetowej organizacji: https://www.timeoutdialogue.fi/

Więcej informacji o narzędziu wypracowanym przez Time Out Foundation: https://www.timeoutdialogue.fi/whats-timeout-about/

2. Oodi Helsinki Central Library - Centralna biblioteka w Helsinkach

OODI to nowoczesna przestrzeń publiczna łącząca tradycyjne funkcje biblioteki z rolą centrum społecznego i edukacyjnego. Oferuje dostęp do książek, nowoczesnych technologii (drukarki 3D, studia nagrań, robotyka, maszyny do szycia), a także organizuje warsztaty, spotkania i działania społeczno-kulturalne. OODI promuje ideę biblioteki jako miejsca do nauki przez całe życie – dla wszystkich grup wiekowych.

Biblioteka Centralna OODI w Helsinkach to jeden z najbardziej innowacyjnych przykładów współczesnej biblioteki publicznej w Europie. Otwarta w 2018 roku, pełni funkcję nowoczesnego centrum kultury, edukacji nieformalnej, technologii i integracji społecznej. Jest finansowana ze środków publicznych i zarządzana przez miasto Helsinki, a jej działalność wpisuje się w fińską strategię wzmacniania kapitału społecznego i promowania idei społeczeństwa uczącego się.

OODI to nie tylko miejsce wypożyczania książek – to wielofunkcyjna przestrzeń publiczna zaprojektowana z myślą o różnych potrzebach mieszkańców. Biblioteka oferuje m.in.:

  • tradycyjne zasoby biblioteczne (książki, prasa, multimedia),
  • dostęp do nowoczesnych technologii – drukarki 3D, sprzęt do VR, studio nagraniowe, ciemnia fotograficzna,
  • przestrzenie coworkingowe i do nauki indywidualnej lub grupowej,
  • sale warsztatowe i spotkaniowe, z których mogą korzystać zarówno obywatele, jak i organizacje społeczne,
  • strefy relaksu i przestrzeń dla rodzin z dziećmi,
  • regularne wydarzenia kulturalne, edukacyjne i społeczne – od warsztatów robotyki, przez kursy językowe, po dyskusje o demokracji i ekologii. 

Link do strony internetowej biblioteki: https://oodihelsinki.fi/en/

3. The Finnish National Agency for Education (EDUFI) i Euroguidance Finland

Narodowa Agencja (EDUFI) to centralna instytucja publiczna odpowiedzialna za wdrażanie polityki edukacyjnej w Finlandii. Działa pod nadzorem Ministerstwa Edukacji i Kultury, ale jednocześnie pełni funkcję ekspercką, koordynacyjną i wspierającą dla instytucji edukacyjnych na wszystkich poziomach – od przedszkoli po szkolnictwo wyższe. EDUFI prowadzi również działania w obszarze internacjonalizacji, zarządzając programami takimi jak Erasmus+, Nordplus, a także wspierając mobilność uczniów, nauczycieli i studentów.

Link do strony internetowej instytucji: https://www.oph.fi/en

Informacje o systemie edukacji w Finlandii - tutaj.

Wnioski końcowe

Wizyta studyjna w Helsinkach dostarczyła nam wielu inspiracji oraz pogłębionej wiedzy na temat fińskiego podejścia do edukacji, dialogu społecznego i uczenia się przez całe życie. Odwiedzone instytucje – Timeout Foundation, Biblioteka Centralna OODI oraz Narodowa Agencja EDUFI i Euroguidance Finland – ukazały spójną wizję społeczeństwa opartego na zaufaniu, dostępności, współtworzeniu i wspieraniu rozwoju jednostki na każdym etapie życia.

Do najważniejszych ogólnych wniosków należą:

Zaufanie i autonomia to fundamenty skutecznego systemu edukacji – zarówno na poziomie instytucji, jak i relacji nauczyciel–uczeń czy obywatel–państwo. Budowanie kultury zaufania może być jednym z kluczowych kierunków zmian także w Polsce.

Dialog jako kompetencja społeczna powinien być rozwijany i pielęgnowany od najwcześniejszych lat edukacji. Doświadczenia Timeout Foundation pokazują, że refleksyjna rozmowa może wspierać nie tylko relacje międzyludzkie, ale i procesy uczenia się, demokratyzację przestrzeni publicznej i przeciwdziałanie wykluczeniu.

Edukacja nieformalna i przestrzenie wspólne (jak OODI) pełnią istotną rolę w aktywizowaniu lokalnych społeczności, integracji międzypokoleniowej i promowaniu kompetencji przyszłości. Biblioteki mogą stać się kluczowymi centrami rozwoju lokalnego, jeśli zostaną odpowiednio przekształcone i wyposażone.

Uczenie się przez całe życie to nie tylko hasło, ale praktyka systemowo wspierana – poprzez elastyczne ścieżki edukacyjne, dostęp do doradztwa, uznawalność kompetencji zdobytych poza systemem formalnym i partnerską współpracę różnych sektorów.

Uczenie się przez całe życie powinno obejmować również rozwój kompetencji społecznych, komunikacyjnych i obywatelskich – nie tylko zawodowych.

Doradztwo edukacyjno-zawodowe powinno być traktowane jako integralna część procesu edukacyjnego i rozwojowego, dostępna dla każdego – od ucznia po osobę dorosłą w zmianie zawodowej. Model fiński może stanowić punkt odniesienia przy projektowaniu bardziej zintegrowanego systemu wsparcia w Polsce.

Wizyta w Helsinkach potwierdziła, że możliwe jest tworzenie systemów edukacyjnych i społecznych, które realnie odpowiadają na potrzeby obywateli, wspierają ich potencjał i sprzyjają aktywności oraz odpowiedzialności. Wnioski z wizyty posłużą do przygotowania rekomendacji do polityk krajowych i regionalnych.

Wizyta studyjna w Niderlandach | czerwiec 2024 r.

W dniach 4-6 czerwca 2024 w związku z realizacją projektu Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus odbyła się wizyta studyjna do Niderlandów. W składzie delegacji byli przedstawiciele Lidera (Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji), Partnera projektu (Ministerstwo Edukacji Narodowej), opiekunowie projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz przedstawiciele i przedstawicielki dwóch województw realizujących projekty w ramach KPO LLL z województwa małopolskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy jej uczestnikami, a instytucjami przyjmującymi, analiza przykładów związanych z działalnością na rzecz uczenia się przez całe życie, w tym opracowywania założeń koncepcyjnych do programów i ścieżek podnoszenia umiejętności osób dorosłych, analiza uwarunkowań formalno-prawnych, wymiana i upowszechnianie narzędzi i materiałów, które pozwoliłyby na uzyskanie praktycznych informacji w obszarze wsparcia edukacyjnego dorosłych.

W ramach wizyty studyjnej zrealizowano spotkania w czterech niderlandzkich instytucjach mających doświadczenie we wdrażaniu działań związanych z uczeniem się młodzieży i dorosłych, podnoszeniem ich umiejętności podstawowych i zawodowych, poradnictwem zawodowym oraz uczeniem się przez całe życie, tj.: Stowarzyszenie BiOND w Utrechcie, Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie, Ministerstwo Edukacji, Kultury i Nauki w Hadze oraz Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie.

1.  Stowarzyszenie BiOND – instytucja działająca  na rzecz osób/instytucji odpowiedzialnych za edukację młodzieży w szkołach średnich i w szkolnictwie zawodowym. BiOND działa jako centrum ekspertyzy i punkt kontaktowy w zakresie profesjonalnego doradztwa na poziomach edukacji średniej i zawodowej. Reprezentuje interesy doradców zatrudnionych we wszystkich instytucjach rządowych i edukacyjnych, angażuje się w działania zapewniające wsparcie doradcom uczącym w szkołach. Misją organizacji jest również informowanie doradców o najnowszych trendach związanych z doradztwem, np. poprzez cykliczne wydawanie magazynu BiOND, newsletter, za pośrednictwem mediów społecznościowych i strony internetowej. Ponadto BiOND umożliwia doradcom kontakty i wymianę doświadczeń za pośrednictwem sieci współpracy czy organizację corocznego Kongresu BiOND. Stowarzyszenie organizuje również różne formy doskonalenia zawodowego mające na celu zwiększenie kompetencji doradców i ich rozwój zawodowy. W jego ofercie edukacyjnej są m. in. warsztaty, webinary, coaching, ścieżki doradcze czy kongresy organizowane w ramach tzw. BiOND Academie. Szeroka oferta edukacyjna ma na celu umożliwienie doradcom ciągłego uczenia się i zachęcania młodzieży do postępowania w podobny sposób.

Więcej na temat BiOND: tutaj 

2. Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie (HU) jest uczelnią, która specjalizuje się w praktycznych naukach stosowanych. Oferuje studia w różnych dziedzinach, m.in. takich jak: języki i komunikacja, studia behawioralne, prawo, ekonomia, filozofia. Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie jest jednym z czołowych europejskich uniwersytetów badawczych, który oferuje praktyczne podejście do nauczania przygotowując studentów do nowoczesnych wyzwań zawodowych. Uniwersytet dysponuje parkiem centrów badawczych i eksperckich oraz laboratoriów, z których każde koncentruje się na określonej dziedzinie wiedzy.

Więcej na ten temat: tutaj  

3. Ministerstwo Edukacji, Kultury i Nauki ustala standardy jakości, które mają zastosowanie zarówno w edukacji publicznej, jak i prywatnej. Sprawuje m.in. ogólny nadzór nad ogólnokształcącymi szkołami średnimi dla dorosłych (VAVO). Minister Edukacji ustanawia regulacje prawne i inne zasady dotyczące funkcjonowania poszczególnych szkół. Ministerstwo pełni również rolę instytucji koordynującej poradnictwo zawodowe.

4. Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie (ROC) to jedna z 40 placówek należąca do ogólnokrajowej sieci ROC realizujących program z zakresu edukacji dorosłych. Instytucje te oferują specjalnie zaprojektowane kursy adresowane do osób szukających pracy, pracujących oraz młodych ludzi bez doświadczenia zawodowego. Rolą placówek jest łączenie edukacji formalnej z możliwością pracy zawodowej. Regionalne Centra Szkoleniowe oferują szeroką gamę kursów zawodowych, jak również prowadzą kursy niderlandzkiego jako drugiego języka oraz szkolenia w zakresie umiejętności podstawowych. ROC w Amsterdamie oferuje ponad 300 różnych kursów realizowanych w dziewięciu szkołach zawodowych w Amsterdamie, Amstelveen, Hoofddorp i Hilversum.

Więcej informacji na temat działalności ROC: tutaj

Udział w wizycie pozwolił jej uczestnikom na zapoznanie się z niderlandzkim systemem edukacji, systemem wsparcia młodzieży i osób dorosłych w tym kraju oraz analizą dobrych praktyk.

W projekcie są zaplanowane także kolejne wizyty studyjne, które będziemy opisywać. Zapraszamy do odwiedzania strony internetowej projektu. 

Poniżej przedstawiamy krótką fotorelację z wizyty studyjnej.

Fot. Archiwum prywatne
Spotkanie w siedzibie stowarzyszenia BiOND w Utrechcie, 05.06.2024 r.

Fot. Archiwum prywatne    
Spotkanie w Ministerstwie Edukacji, Kultury i Nauki w Hadze, 06.06.2024 r. 

Fot. Archiwum prywatne           
Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie (ROC) - spotkanie ze studentem i pracownikiem ROC, Amsterdam, 06.06.2024 r.

Fot. Archiwum prywatne
Spotkanie na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Utrechcie (HU), 05.06.2024 r.