Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji realizuje projekt w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne, w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”.
Projekt dofinansowany jest ze środków budżetu państwa oraz środków UE.
Okres realizacji projektu:
Od 1 sierpnia 2024 r. do 30 listopada 2028 r.
Budżet projektu:
Całkowity budżet projektu: 41 070 480 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 39 016 956 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków dotacji celowej: 2 053 524 PLN
Cel główny projektu: opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na wsparciu rówieśniczym, tzw. metodzie peer support.
Punktem wyjścia dla opracowania metody, która zostanie przetestowana w ramach projektu, będą doświadczenia z pierwszych pilotażowych działań krajowych wykorzystujących podejście peer support, a także doświadczenia dotyczące podobnych inicjatyw zagranicznych.
Opracowanie metody oraz potwierdzenie jej skuteczności w teście obejmującym około 200 szkół ponadpodstawowych pozwoli na ocenę możliwości poszerzenia i uzupełnienia oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które doświadczają kryzysu psychicznego, oraz ich rodzin.
Główne rezultaty projektu:
Innowacja społeczna – opracowana i przetestowana metoda wsparcia rówieśniczego peer support do systemowego wdrożenia w szkołach ponadpodstawowych.
Blisko 200 szkół ponadpodstawowych testujących metodę włączonych w przetestowanie metody.
Wdrożenie opracowanej metody wsparcia rówieśniczego w szkołach przez ponad 300 osób pracujących w szkole w zawodzie psychologa i pedagoga.
Główne zadania w projekcie:
Zadanie 1. Opracowanie metodyki rówieśniczego wsparcia (peer support) wraz z obudową dydaktyczną. Planowany termin: sierpień 2024 – luty 2025.
Zadanie 2. Przetestowanie metody wsparcia rówieśniczego (peer support) w wybranych szkołach. Planowany termin: marzec 2025 – czerwiec 2028.
Zadanie 3. Opracowanie końcowych rekomendacji w zakresie upowszechniania metody wsparcia rówieśniczego. Planowany termin: lipiec 2028 – listopad 2028.
Informacja o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub niezgodności działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych
Informujemy, o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.
Kto może zgłosić
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektu Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje).
Jak złożyć zgłoszenie
Zgłoszenie można składać za pomocą:
poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa;
skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Aktualności
Wizyta studyjna do Wielkiej Brytanii zrealizowana
W dniach od 31 marca do 5 kwietnia 2025 r. w ramach projektu odbyła się wizyta studyjna do Wielkiej Brytanii. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy jej uczestnikami a instytucjami przyjmującymi, analiza przykładów związanych z działalnością na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży, w tym opracowywania założeń koncepcyjnych do programów wsparcia, analiza uwarunkowań formalno-prawnych, wymiana i upowszechnianie narzędzi i materiałów, które pozwoliłyby na uzyskanie praktycznych informacji w obszarze wsparcia psychicznego młodzieży. Po więcej informacji zapraszamy do zakładki Wizyty studyjne.
Termin naboru uczestników – aktualizacja
Informujemy, że termin naboru uczestników do projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” oraz szczegółowe informacje na temat warunków naboru i uczestnictwa w projekcie zostaną umieszczone na stronie projektu na przełomie kwietnia i maja bieżącego roku. Zachęcamy do śledzenie zamieszczanych aktualizacji oraz materiałów. W razie pytań zapraszamy do kontaktu. Dane kontaktowe znajdą Państwo z zakładce Kontakt z nami.
Wizyty studyjne – czas zacząć
Informujemy, że w dniu 31 marca 2025 roku w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” rozpoczęła się wizyta studyjna do Wielkiej Brytanii. Jest to pierwsza z dwóch planowanych w projekcie wizyt. Wizyty studyjne mają na celu obserwację placówek, instytucji, w których została wdrożona metoda peer support. Wymiana doświadczeń pozwoli poznać rozwiązania oraz problemy, z jakimi mierzą się realizatorzy działań wspierających zdrowie psychiczne młodzieży w innych krajach.
Nabór ekspertów do Grupy Liderów Merytorycznych – rozstrzygnięcie konkursu
W Bazie Konkurencyjności zostały zamieszczone wyniki naboru, link poniżej:
19 marca 2025 roku odbyło się drugie posiedzenie Rady Ekspertów projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”. Głównym zadaniem Rady Ekspertów jest całościowy nadzór nad przebiegiem merytorycznym prac w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”. Podczas spotkania eksperci dyskutowali na temat kluczowych zagadnień, takich jak m.in. bezpieczeństwo uczniów czy zakres i formy wsparcia realizowanego przez uczniów dla uczniów.
Dziękujemy za inspirujące spotkanie!
Poszukujemy ekspertów do projektu
Zgodnie z harmonogramem działań w projekcie Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support), partner projektu Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej” ogłosił nabór na ekspertów w celu utworzenia Grupy Liderów Merytorycznych (GLM) składającej się z 5 osób. Grupa odpowiedzialna jest za opracowanie innowacyjnej Metody pracy profilaktyczno-wychowawczej w zakresie działań na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży dostosowanej do warunków edukacji w Polsce w celu jej wprowadzenia do podejmowanych w szkołach działań profilaktycznych. Opracowanie Metody wsparcia rówieśniczego będzie opierać się przede wszystkim na doświadczeniach wynikających z działań wdrażających podejście peer support w kraju, ale także na doświadczeniach płynących z pokrewnych przedsięwzięć realizowanych za granicą.
W związku z powyższym zapraszamy do zapoznania się z ogłoszeniem oraz zapraszamy do składania ofert. Wszelkie niezbędne informacje znajdą Państwo w linkach zamieszczonych poniżej:
Informacje na temat terminu naboru uczestników oraz szczegółowy regulamin uczestnictwa w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” zostaną umieszczone na stronie projektu w marcu bieżącego roku. Tym samym zachęcamy do śledzenie zamieszczanych aktualizacji oraz materiałów. W razie pytań zapraszamy do kontaktu. Dane kontaktowe znajdą Państwo z zakładce Kontakt z nami.
I Posiedzenie Rady Ekspertów
4 lutego 2025 roku w siedzibie FRSE odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Ekspertów projektu Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support), któremu przewodniczyła Pani Minister Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. W spotkaniu wzięła udział również Pani Minister Monika Sikora, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, które zapewniło finansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).
W imieniu FRSE, lidera projektu, gości powitał Pan Mirosław Marczewski, dyrektor generalny. Uczestnikami posiedzenia byli również członkowie Komitetu Sterującego Projektu: dr Sławomir Drelich – członek zarządu FRSE, Pani Renata Kurlanc, dyrektor Departamentu Wychowania i Profilaktyki w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Pani Małgorzata Nowicka – prezes zarządu Fundacji „Instytut Edukacji Pozytywnej”, i Anna Atłas, dyrektor Biura Programów Edukacji Szkolnej i Edukacji Dorosłych w FRSE, a także członkowie zespołów ekspertów merytorycznych wszystkich partnerów.
W skład Rady Ekspertów weszło 25 uznanych przedstawicieli instytucji akademickich i społecznych, organizacji posiadających ugruntowane doświadczenie w obszarze dbałości o zdrowie psychiczne młodzieży, jak również przedstawiciele samorządu uczniowskiego i środowisk młodzieżowych.
Głównym zadaniem Rady Ekspertów będzie całościowy nadzór nad przebiegiem merytorycznym prac w projekcie Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support).
Podczas XII edycji ODI uczestnicy wydarzenia będą mogli skorzystać z bogatej oferty sesji tematycznych, które dostarczą praktycznych informacji dotyczących możliwości dofinansowania i realizacji projektów zarządzanych przez FRSE. O projekcie Peer Support dowiesz się więcej w sali mediowej (piętro 1) w godzinach 10:00-11:30, a także na dostępnym przez całe wydarzenie stoisku informacyjnym FERS Peer Support.
Podpisanie Umowy partnerskiej i Umowy o dofinansowanie projektu
W dniu 19.12.2024 r. w siedzibie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji została zawarta Umowa o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu: Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN) oraz Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej” (FIEP). Umowę podpisali: w imieniu FRSE Pan Mirosław Marczewski – Dyrektor Generalny FRSE, w imieniu MEN Pani Paulina Piechna-Więckiewicz – podsekretarz stanu w MEN, w imieniu FIEP Pani Małgorzata Nowicka – Prezes Zarządu FIEP. https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/200-szkol-przetestuje-metode-wsparcia-rowiesniczego-w-zakresie-zdrowia
W dniu 20.12.2024 r. została podpisana Umowa o dofinansowanie Projektu: Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 pomiędzy Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) a Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE). Umowę w imieniu FRSE podpisał Pan Mirosław Marczewski – Dyrektor Generalny FRSE, w imieniu MFiPR podpisała Pani Monika Sikora – podsekretarz stanu w MFiPR.
Wybór partnera projektu
W ramach projektu prowadzonego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej pn.: „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” zgodnie z art. 39 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. (Ustawa wdrożeniowa), został wyłoniony partner społeczny Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej”.
W dniach od 31 marca do 5 kwietnia 2025 roku, zgodnie z założeniami projektu, odbyła się wizyta studyjna do Wielkiej Brytanii. W składzie delegacji byli przedstawiciele Lidera (Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji), oraz Partnerów projektu (Ministerstwo Edukacji Narodowej i Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej”), przedstawiciele Rady Ekspertów sprawującej całościowy nadzór nad przebiegiem merytorycznym prac w projekcie, na czele z Panią Minister Pauliną Piechną-Więckiewicz, oraz przedstawiciele Grupy Liderów Merytorycznych odpowiedzialnej za opracowanie innowacyjnej metody pracy profilaktyczno-wychowawczej w zakresie działań na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży opartej o podejście peer support. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami a instytucjami przyjmującymi, analiza przykładów związanych z działalnością na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży, w tym opracowywania założeń koncepcyjnych do programów wsparcia, analiza uwarunkowań formalno-prawnych, wymiana i upowszechnianie narzędzi i materiałów, które pozwoliłyby na uzyskanie praktycznych informacji w obszarze wsparcia psychicznego młodzieży.
Program wizyty studyjnej, przygotowany we współpracy z partnerami brytyjskimi z Global Learning Assotiation oraz British Council, przewidywał spotkania z około 10 instytucjami mającymi doświadczenie we wdrażaniu działań związanych ze wsparciem zdrowia psychicznego młodzieży w tym w szkołach w Bexeley i w Lincoln. Poniżej przedstawiamy krótki opis kilku spotkań w brytyjskich instytucjach.
Bexley Grammar School
Program rozpoczął się od szeregu spotkań w Bexley Grammar School, Wellington https://www.bexleygs.co.uk/. Jest to koedukacyjna szkoła średnia o statusie akademii w Welling, w londyńskiej dzielnicy Bexley. Przyjmuje chłopców i dziewczęta w wieku 11-18 lat, którzy zdali egzamin eleven plus. Uczestnicy delegacji z Polski zapoznali się z autorskim i efektywnym i programem Peer Mentor stosowanym w szkole, który stanowi jeden z głównych elementów wspomagających budowanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności wśród uczniów. Program opiera się na relacji rówieśniczej uczniów, przy istotnym wsparciu dorosłych czuwających nad przebiegiem całego procesu. W Bexley polska delegacja uczestniczyła w spotkaniach z dyrektorem Hugh Gilmore, nauczycielami i uczniami, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach w roli mentorów jak i podopiecznych. Podczas wizyty uczestnicy poznali zasady i sposób działania specjalnego programu obowiązującego w każdej szkole brytyjskiej pn. Safeguarding and Child Protection Policy, który koncentruje się na bezpieczeństwie uczniów.
Lincoln Christ's Hospital School
Podobny program wsparcia rówieśniczego został także wdrożony w szkole średniej Lincoln Christ's Hospital School w Lincoln https://lincolnchristshospitalschool.co.uk/index.html, gdzie delegacja miała również możliwość spotkania z uczniami, nauczycielami i dyrektorem Martinem Mckeown, który podkreślał, że szkoła przede wszystkim skupia się na tym, by wszyscy uczniowie, niezależnie od ich pochodzenia, osiągali swój pełny potencjał. Społeczność szkoły jest zjednoczona wspólnymi celami i wartościami, ujętymi w akronimie PROUD: Perseverance, Respect, Optimism, Unity, and Determination. Wartości te są osadzone we wszystkich aspektach akademii i społeczności, promując kulturę zaufania i szacunku. Uczniowie podkreślali podczas rozmów jak bardzo ważne dla wszystkich jest poczucie przynależności i zaufania. W szkole uczniowie również realizują program wsparcia rówieśniczego, pod opieką nauczycieli przewodników, który prowadzony jest od ok 10 lat, cieszy się dużym poważaniem i jest uznawany przez uczniów za bardzo pomocny.
Department for Education
Kolejnego dnia, w Konsulacie Generalnym RP w Londynie, odbyło się ważne, merytoryczne spotkanie z przedstawicielami brytyjskiego ministerstwa edukacji - Department for Education, a także innymi gośćmi z Wielkiej Brytanii, w tym przedstawicielami Global Learning Assotiation. Spotkania pozwoliły na wymianę doświadczeń, profesjonalną dyskusję oraz poznanie brytyjskich rozwiązań w zakresie zdrowia i dobrostanu psychicznego młodzieży w środowisku szkolnym. Dzięki temu uczestnicy wizyty studyjnej mogą bardziej efektywnie wykorzystać brytyjskie przykłady i stosowane rozwiązania w opracowywaniu założeń koncepcyjnych programów wsparcia, w tym wypracowania dostosowanej do uwarunkowań społeczno-kulturowych w naszym kraju Metody Peer Support.
University of Lincoln
Delegacja miała także możliwość odwiedzić szkoły wyższe, w tym University of Lincoln https://studentservices.lincoln.ac.uk/, gdzie poznano działanie Student Wellbeing Centre University of Lincoln. Program zapewnia wszelką możliwą pomoc i różne formy wsparcia studentom w każdej trudnej, akademickiej lub życiowej sytuacji. Inicjatywa daje przestrzeń, do rozmowy, do uzyskania porad i wskazówek w zakresie potrzeb czy obszarów takich jak wygląd ciała, niepokojące myśli i samookaleczenia, impulsywne działanie, lęki, prześladowania i/lub nadużycia seksualne, czy zaburzenia emocjonalne. Centrum zlokalizowane jest na kampusie, w sytuacjach kryzysowych lub krytycznych dostępne o każdej porze. Centrum wspomaga się szerokim gronem studentów wolontariuszy, którzy po przeszkoleniu stanowią pierwszą linię oparcia dla kolegów, szczególnie młodzieży z pierwszych lat akademickich, pierwszy raz z dala od domu.
Bishop Grosseteste University
Bishop Grosseteste University https://www.bgu.ac.uk/ to drugi z publicznych uniwersytetów w Lincoln przewidziany w programie wizyty studyjnej. BGU został założony jako kolegium kształcenia nauczycieli w 1862 r., a uprawnienia do nadawania stopni naukowych i pełny status uniwersytetu uzyskał w 2012 r. Podczas spotkania uczestnicy wizyty zapoznali się z Mental Health Provision in Higher Education (Zapewnienie zdrowia psychicznego w szkolnictwie wyższym), gdzie szczególnie istotne dla polskiej delegacji okazały się elementy dotyczące oceny ryzyka samobójstwa i wsparcie zdrowia psychicznego. Uniwersytet zapewnia doradcę ds. zdrowia psychicznego dostępnego w godzinach pracy oraz doradcę ds. zdrowia psychicznego Twilight: dostępny od 18:00 do północy. Ponadto, BGU prowadzi szerokie zasoby online dostępne na stronie www.togetherall.com zarówno dla pracowników, jak i studentów. W sytuacjach kryzysowych w celu natychmiastowego wsparcia dostępne są Zespoły ds. zdrowia psychicznego. Jest także prowadzony program dobrego samopoczucia, tzw. Wellbeing Wednesday, obejmujący wydarzenia i zestaw narzędzi do utrzymania i rozwijania dobrego samopoczucia.
St Peter At Gowts Primary School
Delegacja odwiedziła także szkołę podstawową St Peter At Gowts Primary School https://www.st-peter-gowts.lincs.sch.uk/, która jest przykładem, jak od wczesnych lat można pracować nad rozwijaniem potencjału młodych uczniów i wzmacnianiem ich relacji społecznych poprzez inkluzyjność i wzmacnianie nadziei. Szkoła stara się to osiągnąć, zapewniając bezpieczne, inspirujące i kreatywne środowisko nauki, w którym wszyscy mogą się rozwijać. Swoje sukcesy opierają na fundamencie wspólnych wartości i niezmiennie wysokich oczekiwań. Mottem szkoły jest zdanie: Poprzez wyzwania i wsparcie dążymy do doskonałości we wszystkim, co robimy. Podczas spotkania delegacja miała możliwość rozmowy z uczniami i nauczycielami a co warte podkreślenia, to nawet małe dzieci mówią, że ich szkoła nie opiera się na regułach lecz na wartościach i na nich budują poczucie bezpieczeństwa i przynależności. Żaden uczeń nie jest pozostawiony bez wsparcia lub pomocy, a uwaga nauczycieli jest skupiona na dostrzeganiu i rozwijaniu potencjału u każdego dziecka.
Lincoln City Foundation
Podobny wydźwięk miała wizyta i spotkania z lokalną społecznością w Lincoln City Foundation https://www.lincolncityfoundation.com/, która jest miejscem otwartym dla wszystkich mieszkańców i interesującym wykorzystaniem popularności klubu sportowego. LCF prowadzi szereg działań, programów i projektów angażując wszystkie grupy wiekowe, w tym dzieci i młodzież, a także osoby znajdujące się w specjalnych potrzebach lub zagrożeniach. W rozmowie z przedstawicielami LCF wiele mówiło się o tym, ze ich działanie koncertuje się na tym, by wykorzystując markę i renomę Lincoln City Football Club, a także wykorzystując własny potencjał i wpływ kluczowych partnerów, inspirować, wzmacniać i pomagać osobom i społecznościom w poprawie ich dobrego samopoczucia fizycznego, społecznego i psychicznego.
Reasumując, wizyta studyjna była cenną okazją do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie wsparcia rówieśniczego w zdrowiu psychicznym młodzieży, na różnych poziomach edukacyjnych, a także w różnych kontekstach. Uczestnicy delegacji mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi metodami i programami wsparcia, które mogą być w różnym zakresie zaadaptowane do polskiego systemu edukacji i w naszych społecznościach szkolnych.