Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

treść strony

 

Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji realizuje projekt w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne, w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”.

Cel główny projektu: opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na wsparciu rówieśniczym, tzw. metodzie peer support.

Punktem wyjścia dla opracowania metody, która zostanie przetestowana w ramach projektu, będą doświadczenia z pierwszych pilotażowych działań krajowych wykorzystujących podejście peer support, a także doświadczenia dotyczące podobnych inicjatyw zagranicznych.

Opracowanie metody oraz potwierdzenie jej skuteczności w teście obejmującym około 200 szkół ponadpodstawowych pozwoli na ocenę możliwości poszerzenia i uzupełnienia oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które doświadczają kryzysu psychicznego, oraz ich rodzin.

Główne rezultaty projektu:

  • Innowacja społeczna – opracowana i przetestowana metoda wsparcia rówieśniczego peer support do systemowego wdrożenia w szkołach ponadpodstawowych.
  • Blisko 200 szkół ponadpodstawowych testujących metodę włączonych w przetestowanie metody.
  • Wdrożenie opracowanej metody wsparcia rówieśniczego w szkołach przez ponad 300 osób pracujących w szkole w zawodzie psychologa, pedagoga oraz nauczyciela wychowawcy.

Główne zadania w projekcie:

  • Zadanie 1. Opracowanie metodyki rówieśniczego wsparcia (peer support) wraz z obudową dydaktyczną. Planowany termin: sierpień 2024 – luty 2025.
  • Zadanie 2. Przetestowanie metody wsparcia rówieśniczego (peer support) w wybranych szkołach. Planowany termin: marzec 2025 – czerwiec 2028.
  • Zadanie 3. Opracowanie końcowych rekomendacji w zakresie upowszechniania metody wsparcia rówieśniczego. Planowany termin: lipiec 2028 – listopad 2028.
Rekrutacja do Projektu
UWAGA!
Wydłużenie terminu ogłoszenia wyników

W związku z bardzo dużą liczbą wniosków zgłoszeniowych w ramach rekrutacji Koordynatorów Szkolnych do projektu PEER SUPPORT, zgodnie z paragrafem 9, pkt 1. Regulaminu rekrutacji informujemy, że ocena merytoryczna wniosków zostaje przedłużona i potrwa do końca lipca br.

 

UWAGA!
Informacja nt. trwającej rekrutacji Koordynatorów szkolnych do projektu

29 czerwca 2025 r. zakończył się nabór wniosków zgłoszeniowych od kandydatów na koordynatorów szkolnych do projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”.

Aktualnie jesteśmy na końcowym etapie oceny formalnej złożonych wniosków, którą planujemy zakończyć 18 lipca 2025 r., dlatego prosimy o niezwłoczne dosyłanie uzupełnień (jeśli otrzymali Państwo stosowne wezwanie).

Wnioski, które pozytywnie przeszły ocenę formalną, są przekazywane do oceny merytorycznej.

Ocena merytoryczna wniosków zgłoszeniowych zostanie przeprowadzona do końca lipca br., przy czym Fundacja zastrzega sobie prawo wydłużenia ww. terminu.

Wyniki rekrutacji zostaną opublikowane na stronie internetowej projektu: https://www.frse.org.pl/fers-peer-support. Do osób zakwalifikowanych do udziału w Pilotażu informacja o wyniku rekrutacji zostanie również przesłana e-mailem.

Regulamin rekrutacji i uczestnictwa Koordynatorów szkolnych w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” znajduje się w zakładce Regulamin z załącznikami.

Masz pytania?

e-mail Projektu: peer_support@frse.org.pl oraz zakładka Kontakt z nami.

 

UWAGA! 
Ostatnie 3 dni otwartej rekrutacji do projektu Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)!

Szanowni Państwo, 
już w najbliższą niedzielę o godzinie 23:59 zakończymy rekrutację do projektu Peer Support. 
Po tej dacie nie będą Państwo mogli wysyłać swoich aplikacji. 
Zachęcamy, aby nie odkładać zakładania kont i wysyłania wniosków na ostatni dzień. 
Wsparcie IT przy zakładaniu i aktywacji konta będzie dostępne tylko do piątku, 27.06., do godziny 15:00.

Weekendowy dyżur! 
W związku z dużą liczbą pytań zapewniamy dyżury w ostatnich godzinach trwania rekrutacji.
Dni, godziny oraz numery telefonów osób dyżurujących podajemy poniżej:

Sobota, 28 czerwca 2025 r. 
9:00-15:00 – nr tel.+48 505 430 039 
15
:00-20:00 – nr tel.+48 728 455 330           

Niedziela, 29 czerwca 2025 r. 
9:00-15:00 – nr tel. +48 505 433 470 
15:00-20:00 - nr tel. +48 728 455 330

 

OGŁOSZENIE O NABORZE UCZESTNIKÓW DO PROJEKTU
„Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”

Zapraszamy psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych oraz nauczycieli-wychowawców, pracujących w szkołach ponadpodstawowych (z wyłączeniem szkół policealnych), do udziału w projekcie pilotażowym, którego celem jest opracowanie i przetestowanie Metody wsparcia uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych – opartej na wsparciu rówieśniczym (peer support).

Kto może zostać Uczestnikiem Projektu?

Poszukujemy 400 Koordynatorów szkolnych z 200 szkół (po dwie osoby z jednej  szkoły), którzy:

  • posiadają wysoką motywację do wprowadzenia innowacyjnej metody wsparcia rówieśniczego w swojej szkole;
  • pracują w zawodzie:
    • psychologa szkolnego,
    • pedagoga szkolnego,
    • pedagoga specjalnego,
    • nauczyciela pełniącego w okresie realizacji projektu funkcję wychowawcy klasy,
  • są zatrudnieni w szkole ponadpodstawowej (z wyłączenie szkół policealnych),
  • posiadają minimum:
    • 5-letni staż pracy w szkole (dla psychologów i pedagogów),
    • 5-letnie doświadczenie jako wychowawca klasy (dla nauczycieli-wychowawców)
  • uzyskają zgodę Dyrektora swojej placówki na realizację Pilotażu.
Czym będą zajmować się Koordynatorzy szkolni?

(liczymy na udział dwóch osób z jednej placówki, które będą ze sobą współpracować i wzajemnie się wspierać)

W okresie od 1 sierpnia 2025 r. do 30 czerwca 2028 r. Uczestnicy Projektu  będą zaangażowani w działania pilotażowe, w tym:

  • wdrażanie opracowanej Metody w swojej szkole,
  • nabór i wsparcie uczniów pełniących rolę Schoolworkerów (rówieśniczych liderów wsparcia),
  • udział w szkoleniach, superwizjach, mentoringu,
  • uczestnictwo w badaniach i działaniach ewaluacyjnych,
  • prowadzenie wymaganej sprawozdawczości.
Co oferujemy Uczestnikom?
  • Profesjonalne szkolenia z zakresu Metody i pracy z młodzieżą w kryzysie,
  • Superwizje i mentoring – stacjonarne lub online,
  • Spotkania wspierające i warsztaty dla Koordynatorów (również dla uczniów – Schoolworkerów),
  • Dodatkowe formy wsparcia szkoleniowego – dostosowane do potrzeb Koordynatorów,
  • Stały nadzór nad realizacją działań i wsparcie przez cały okres trwania Pilotażu,
  • Stypendium w wysokości 1900 zł miesięcznie dla każdego Uczestnika Projektu przez cały okres trwania Pilotażu.
Zgłoszenia i szczegóły
  • Rekrutacja Uczestników Projektu będzie prowadzona jednorazowo – przyjmowanie zgłoszeń nastąpi: od 16.06.2025 r. od godz. 8:00 do 29.06.2025 r. do godz. 23:59.
  • Preferowane będzie  zgłoszenie dwóch kandydatur z jednej szkoły ponadpodstawowej, przy czym każdy kandydat wypełnia indywidualnie swój formularz zgłoszeniowy. Formularz zgłoszeniowy (rekrutacyjny) dostępny jest na stronie https://online.frse.org.pl/.
  • Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej: https://www.frse.org.pl/fers-peer-support, w zakładce Regulamin z załącznikami oraz na stronach internetowych Partnerów Projektu.
  • Liczba miejsc jest ograniczona – o zakwalifikowaniu do Projektu decyduje spełnienie kryteriów formalnych oraz wynik oceny merytorycznej zgłoszeń.
Film instruktażowy

Zapraszamy do zapoznania się z filmem instruktażowym, który stworzyliśmy w celu ułatwienia procesu rekrutacji.

Film zawiera informacje, w jaki sposób założyć konto w systemie online, aby wypełnić i złożyć wniosek zgłoszeniowy.

Zobacz film

Masz pytania?

e-mail Projektu: peer_support@frse.org.pl oraz zakładka Kontakt z nami.

Rekrutacja – najczęściej zadawane pytania
  1. Czy jest możliwość zgłoszenia się, posiadając 3-letnie doświadczenie w pracy w szkole (z uwagi na to, iż psychologowie w większości szkół są dopiero od 3 lat)?

Koordynator Szkolny musi posiadać min. 5-letni staż pracy w szkole:

  • w przypadku psychologów/pedagogów aktualnie pełniących tę funkcję w szkole – wymagany jest łączny 5-letni staż pracy w szkole (w różnych szkołach, jeśli dotyczy), rozumianej jako doświadczenie w pracy z młodzieżą w jednostkach będących częścią systemu oświaty;
  • w przypadku nauczycieli-wychowawców wymagane jest min. 5-letnie doświadczenie jako wychowawca klasy (należy uwzględnić łączny staż pracy w różnych szkołach, jeśli dotyczy).
  1. Czytając Państwa regulamin odnośnie rekrutacji do pilotażowego projektu peer support, odnosicie się Państwo do szkoleń STACJONARNYCH i ONLINE. W jakim mieście będą odbywać się szkolenia stacjonarne?

Wstępne szkolenie z Metody zaplanowane na sierpień br. odbędzie się w Warszawie. Realizacja pozostałych szkoleń stacjonarnych planowana jest w regionach, które zostaną określone po zakończeniu naboru i ustaleniu ostatecznego rozkładu geograficznego szkół zaangażowanych w działania projektowe.

  1. Gdzie będą odbywały się szkolenie w formie stacjonarnej? 
    Czy szkolenie będą jednodniowe czy kilkudniowe? 
    Czy będą odbywały się w tygodniu pracy czy w weekendy? 
    Jak jest łączna liczba godzin szkoleń stacjonarnych i szkoleń w formie online?

Z uwagi na pilotażowy charakter projektu, przedstawiamy planowaną organizację szkoleń i zajęć w projekcie, która może ulegać zmianom:

I. Szkolenia wprowadzające z Metody – stacjonarne szkolenia wprowadzające dla Koordynatorów Szkolnych będą jednodniowe (8 godzin szkoleniowych) i będą realizowane w Warszawie. Planujemy organizację 8 zjazdów szkoleniowych (każdy zjazd 50-osobowy). Szczegółowy terminarz zaproponujemy w lipcu, jednak na drugą połowę sierpnia zaplanowane jest 6 terminów w tygodniu oraz 2 terminy weekendowe (soboty). Poza szkoleniami stacjonarnymi planujemy szkolenia e-learningowe obejmujące 12 godzin szkoleniowych. W sumie 20 godzin szkoleniowych. 

II. Szkolenia i inne formy wsparcia (od września 2025 do czerwca 2028 r.)

2025:
• Testy kompetencji online i omówienie online (1 godzina na osobę)

2026/2027:
• Zjazd szkoleniowy 3-dniowy w wybranych miejscach w Polsce (w zależności od rozłożenia szkół w Projekcie) – 20 godzin wsparcia

2027/2028:
• Spotkania warsztatowo-konsultacyjne na żywo online dla poszczególnych par Koordynatorów: 8 godzin szkoleniowych

Planowane wsparcie superwizyjne:
• godzina superwizji grupowej raz na dwa miesiące;
• godziny superwizji indywidualnej realizowane według potrzeb uczestników.

Przewidywana jest możliwość wprowadzenia zmian w ramach wsparcia w zależności od potrzeb uczestników i uczestniczek, wynikających z przebiegu pilotażu.

  1. Czy szkoły podstawowe też mogą uczestniczyć w rekrutacji?

Do realizacji projektu zapraszamy szkoły ponadpodstawowe, publiczne i niepubliczne.

  1. Proszę o informacje, czy w projekcie może wziąć udział szkoła prywatna?

Tak, w projekcie może wziąć udział szkoła prywatna.

  1. Co w sytuacji, kiedy szkoła rozpatruje udział w projekcie, ale nie będzie miała dwóch osób chętnych do udziału?

Istnieje możliwość zgłoszenia jednej osoby, należy jednak uwzględnić realistycznie oszacowany nakład pracy na wykonanie zadań w ramach Projektu.

  1. Stypendium 1900 PLN to brutto czy netto?

Stypendium, jako forma wsparcia finansowego na realizację projektu, nie jest opodatkowane.

  1. W jaki sposób można uzupełnić już złożony wniosek?

Prosimy o kontakt z Zespołem Peer Support. Dane kontaktowe znajdują się w zakładce Kontakt z nami.

  1. W jaki sposób liczyć doświadczenie zawodowe kwalifikujące do udziału w projekcie?

Zgodnie ze stanowiskiem MEN, doświadczenie zawodowe w kontekście udziału w projekcie należy określać w następujący sposób:

5-letni staż pracy w szkole, bez określenia na jakim stanowisku, ustala się na podstawie art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, który literalnie wymienia szkoły jako: 
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego, 
b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c) artystyczne.

Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Ochotnicze Hufce Pracy nie są jednostkami systemu oświaty, zatem staż zawodowy zgromadzony w nich nie jest stażem w szkole określonym w ogłoszeniu.

  1. Jaki jest minimalny wymiar etatu, aby wziąć udział w projekcie: 0,5, 0,75 czy cały etat?         

Przy rekrutacji do projektu nie został określony minimalny wymiar etatu Kandydata, brak pełnego etatu psychologa/pedagoga nie wyklucza z udziału w projekcie. Warunkiem jest jednak możliwość realizacji zadań w projekcie i udziału we wszystkich szkoleniach, pomimo braku zatrudnienia na pełen etat, czyli zaangażowanie w czasie dodatkowym.

  1. Jeżeli obecnie nie mam wychowawstwa klasy, ale w latach ubiegłych byłam/byłem nauczycielem wychowawcą min. 5 lat, czy mogę wziąć udział w projekcie?

Niestety, warunki udziału w projekcie zakładają, że Koordynatorem Szkolnym może zostać:

I. Psycholog szkolny.
II. Pedagog szkolny.
III. Pedagog specjalny.
IV. Nauczyciel wychowawca.

Oznacza to, że dany kandydat, w momencie rozpoczęcia pilotażu w szkole, powinien pełnić rolę wychowawcy klasy.

  1. Czy osoba, która pracowała w szkolnictwie niepublicznym lub w szkolnictwie innym niż ponadpodstawowe (z zachowaniem 5-letniego okresu pracy w różnych placówkach), może rekrutować na stanowisko Koordynatora?

Tak, osoba, która posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku nauczyciela wychowawcy, pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego lub psychologa szkolnego w różnych placówkach oświatowych – w tym również w szkolnictwie niepublicznym lub na poziomie innym niż ponadpodstawowy – może ubiegać się o funkcję Koordynatora Szkolnego, o ile obecnie jest zatrudniona w szkole ponadpodstawowej, w której będzie realizowany projekt.

  1. Nasza szkoła jest bardzo zainteresowana wzięciem udziału w tym wartościowym przedsięwzięciu i widzimy w nim ogromny potencjał dla rozwoju kompetencji zarówno naszej kadry, jak i młodzieży. Niestety, napotkaliśmy pewną trudność – nasze psycholożki szkolne, mimo dużej motywacji i zaangażowania, nie spełniają jeszcze wymogu 5-letniego stażu pracy. Mimo to są gotowe z pełnym zaangażowaniem podjąć się realizacji zadań Koordynatora w ramach projektu i aktywnie uczestniczyć we wszystkich etapach pilotażu. 
    Czy istnieje możliwość rozważenia udziału również osób z mniejszym stażem, ale dużą gotowością do nauki i działania?

Jeśli chodzi o możliwość pełnienia roli Koordynatora Szkolnego przez osoby z krótszym stażem zawodowym – niestety, zgodnie z regulaminem projektu, nie jest to możliwe.  Jednym z kryteriów formalnych jest co najmniej 5-letni staż pracy w jednostkach oświatowych (na stanowisku nauczyciela wychowawcy, pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego lub psychologa szkolnego). Nie ma możliwości elastycznego stosowania tego kryterium w projekcie.

  1. Czy kandydat wybrany do pełnienia funkcji Koordynatora Szkolnego ma obowiązek składania sprawozdań w trakcie realizacji projektu?

W trakcie realizacji projektu Koordynator Szkolny będzie miał obowiązek comiesięcznego wypełniania krótkiego raportu w systemie dokumentacji elektronicznej. Forma raportu będzie miała charakter potwierdzania bieżących działań i aktywności. Raz na trzy miesiące w raporcie aktywuje się rubryka do przedstawiana w formie opisowej Państwa spostrzeżeń, refleksji itp. Z uwagi na pilotażowy charakter projektu wnioski płynące ze sprawozdawczości będą stanowić wartość dodaną do wspólnej pracy nad ostatecznym kształtem przewodnika po metodzie peer support.

  1. Jaka minimalna liczba schoolworkerów musi być zaangażowana w pilotaż?

Liczba schoolworkerów w szkole nie jest z góry narzucona i jest zależna od potrzeb szkoły i od liczby zgłoszeń ze strony uczniów; w projekcie nie określono maksymalnej ani minimalnej liczby schoolworkerów w szkole.

Grupa docelowa

Grupę docelową projektu stanowią psycholodzy, pedagodzy i pedagodzy specjalni oraz nauczyciele wychowawcy pracujący w szkołach ponadpodstawowych na terenie Polski. Projekt przewiduje udział 400 osób z 200 szkół do pełnienia w projekcie roli Koordynatorek/ów Szkolnych.

Aktualności
UWAGA!
Wydłużenie terminu ogłoszenia wyników

W związku z bardzo dużą liczbą wniosków zgłoszeniowych w ramach rekrutacji Koordynatorów Szkolnych do projektu PEER SUPPORT, zgodnie z paragrafem 9, pkt 1. Regulaminu rekrutacji informujemy, że ocena merytoryczna wniosków zostaje przedłużona i potrwa do końca lipca br.

 

UWAGA!
Informacja nt. trwającej rekrutacji Koordynatorów szkolnych do projektu

29 czerwca 2025 r. zakończył się nabór wniosków zgłoszeniowych od kandydatów na koordynatorów szkolnych do projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”.

Aktualnie jesteśmy na końcowym etapie oceny formalnej złożonych wniosków, którą planujemy zakończyć 18 lipca 2025 r., dlatego prosimy o niezwłoczne dosyłanie uzupełnień (jeśli otrzymali Państwo stosowne wezwanie).

Wnioski, które pozytywnie przeszły ocenę formalną, są przekazywane do oceny merytorycznej.

Ocena merytoryczna wniosków zgłoszeniowych zostanie przeprowadzona do końca lipca br., przy czym Fundacja zastrzega sobie prawo wydłużenia ww. terminu.

Wyniki rekrutacji zostaną opublikowane na stronie internetowej projektu: https://www.frse.org.pl/fers-peer-support. Do osób zakwalifikowanych do udziału w Pilotażu informacja o wyniku rekrutacji zostanie również przesłana e-mailem.

Regulamin rekrutacji i uczestnictwa Koordynatorów szkolnych w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” znajduje się w zakładce Regulamin z załącznikami.

Masz pytania?

e-mail Projektu: peer_support@frse.org.pl oraz zakładka Kontakt z nami.

 

UWAGA! 
Ostatnie 3 dni otwartej rekrutacji do projektu Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)!

Szanowni Państwo, 
już w najbliższą niedzielę o godzinie 23:59 zakończymy rekrutację do projektu Peer Support. 
Po tej dacie nie będą Państwo mogli wysyłać swoich aplikacji. 
Zachęcamy, aby nie odkładać zakładania kont i wysyłania wniosków na ostatni dzień. 
Wsparcie IT przy zakładaniu i aktywacji konta będzie dostępne tylko do piątku, 27.06., do godziny 15:00.

Weekendowy dyżur! 
W związku z dużą liczbą pytań zapewniamy dyżury w ostatnich godzinach trwania rekrutacji.
Dni, godziny oraz numery telefonów osób dyżurujących podajemy poniżej:

Sobota, 28 czerwca 2025 r. 
9:00-15:00 – nr tel.+48 505 430 039 
15
:00-20:00 – nr tel.+48 728 455 330           

Niedziela, 29 czerwca 2025 r. 
9:00-15:00 – nr tel. +48 505 433 470 
15:00-20:00 - nr tel. +48 728 455 330

 

Poszukujemy liderów merytorycznych do Projektu

Zgodnie z harmonogramem działań w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”, partner projektu – Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej” – ogłosił nabór na 20 członków Grupy Liderów Merytorycznych (GLM).

W związku z powyższym zapraszamy do zapoznania się z ogłoszeniem oraz do składania ofert.

Wszelkie niezbędne informacje znajdą Państwo w poniższym linku: 
https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/233708

 

OGŁOSZENIE O NABORZE UCZESTNIKÓW DO PROJEKTU
„Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”

Zapraszamy psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych oraz nauczycieli-wychowawców, pracujących w szkołach ponadpodstawowych (z wyłączeniem szkół policealnych), do udziału w projekcie pilotażowym, którego celem jest opracowanie i przetestowanie Metody wsparcia uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych – opartej na wsparciu rówieśniczym (peer support).

Kto może zostać Uczestnikiem Projektu?

Poszukujemy 400 Koordynatorów szkolnych z 200 szkół (po dwie osoby z jednej  szkoły), którzy:

  • posiadają wysoką motywację do wprowadzenia innowacyjnej metody wsparcia rówieśniczego w swojej szkole;
  • pracują w zawodzie:
    • psychologa szkolnego,
    • pedagoga szkolnego,
    • pedagoga specjalnego,
    • nauczyciela pełniącego w okresie realizacji projektu funkcję wychowawcy klasy,
  • są zatrudnieni w szkole ponadpodstawowej (z wyłączenie szkół policealnych),
  • posiadają minimum:
    • 5-letni staż pracy w szkole (dla psychologów i pedagogów),
    • 5-letnie doświadczenie jako wychowawca klasy (dla nauczycieli-wychowawców)
  • uzyskają zgodę Dyrektora swojej placówki na realizację Pilotażu.

Czym będą zajmować się Koordynatorzy szkolni?

(liczymy na udział dwóch osób z jednej placówki, które będą ze sobą współpracować i wzajemnie się wspierać)

W okresie od 1 sierpnia 2025 r. do 30 czerwca 2028 r. Uczestnicy Projektu  będą zaangażowani w działania pilotażowe, w tym:

  • wdrażanie opracowanej Metody w swojej szkole,
  • nabór i wsparcie uczniów pełniących rolę Schoolworkerów (rówieśniczych liderów wsparcia),
  • udział w szkoleniach, superwizjach, mentoringu,
  • uczestnictwo w badaniach i działaniach ewaluacyjnych,
  • prowadzenie wymaganej sprawozdawczości.

Co oferujemy Uczestnikom?

  • Profesjonalne szkolenia z zakresu Metody i pracy z młodzieżą w kryzysie,
  • Superwizje i mentoring – stacjonarne lub online,
  • Spotkania wspierające i warsztaty dla Koordynatorów (również dla uczniów – Schoolworkerów),
  • Dodatkowe formy wsparcia szkoleniowego – dostosowane do potrzeb Koordynatorów,
  • Stały nadzór nad realizacją działań i wsparcie przez cały okres trwania Pilotażu,
  • Stypendium w wysokości 1900 zł miesięcznie dla każdego Uczestnika Projektu przez cały okres trwania Pilotażu.

Zgłoszenia i szczegóły

  • Rekrutacja Uczestników Projektu będzie prowadzona jednorazowo – przyjmowanie zgłoszeń nastąpi: od 16.06.2025 r. od godz. 8:00 do 29.06.2025 r. do godz. 23:59.
  • Preferowane będzie  zgłoszenie dwóch kandydatur z jednej szkoły ponadpodstawowej, przy czym każdy kandydat wypełnia indywidualnie swój formularz zgłoszeniowy. Formularz zgłoszeniowy (rekrutacyjny) dostępny jest na stronie https://online.frse.org.pl/.
  • Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej: https://www.frse.org.pl/fers-peer-support, w zakładce Regulamin z załącznikami oraz na stronach internetowych Partnerów Projektu.
  • Liczba miejsc jest ograniczona – o zakwalifikowaniu do Projektu decyduje spełnienie kryteriów formalnych oraz wynik oceny merytorycznej zgłoszeń.

Film instruktażowy

Zapraszamy do zapoznania się z filmem instruktażowym, który stworzyliśmy w celu ułatwienia procesu rekrutacji.

Film zawiera informacje, w jaki sposób założyć konto w systemie online, aby wypełnić i złożyć wniosek zgłoszeniowy.

Zobacz film

Masz pytania?

e-mail Projektu: peer_support@frse.org.pl oraz zakładka Kontakt z nami.

 

Spotkanie informacyjne – nabór do projektu Peer Support

Serdecznie zapraszamy na spotkanie informacyjne dotyczące naboru do projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”.

Uczestnicy spotkania online dowiedzą się, na czym polega projekt, jakie są oczekiwania z nim związane, kto może aplikować oraz jak poprawnie złożyć wniosek.

Organizatorzy spotkania: Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli (Regionalny Punkt Informacyjny NA) oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Dla kogo? 
Zapraszamy pedagogów, psychologów szkolnych oraz nauczycieli wychowawców w szkołach ponadpodstawowych.

Termin: 16 czerwca 2025 r. (poniedziałek), godz. 16:00-17:30 
Miejsce: online (MS Teams)

Zgłoszenia: 
Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy się zarejestrować drogą elektroniczną do 13 czerwca 2025 r.:

Zarejestruj się tutaj

(zarejestrowani uczestnicy otrzymają link do szkolenia online)

Program spotkania: 
16.00–16.30 Informacje o projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”. 
16.30–17.00 Nabór wniosków – co oferujemy oraz czego oczekujemy? Kto może aplikować? Jak poprawnie złożyć wniosek aplikacyjny poprzez system dokumentacji elektronicznej online.frse? 

Osoba do kontaktu: Aneta Gładys – koordynatorka Regionalnego Punktu Informacyjnego FRSE w MSCDN Wydział w Warszawie; tel. 506 200 570, adres e-mail: aneta.gladys@mscdn.edu.pl

 

Wizyta studyjna do Wielkiej Brytanii zrealizowana

W dniach od 31 marca do 5 kwietnia 2025 r. w ramach projektu odbyła się wizyta studyjna do Wielkiej Brytanii. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy jej uczestnikami a instytucjami przyjmującymi, analiza przykładów związanych z działalnością na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży, w tym opracowywania założeń koncepcyjnych do programów wsparcia, analiza uwarunkowań formalno-prawnych, wymiana i upowszechnianie narzędzi i materiałów, które pozwoliłyby na uzyskanie praktycznych informacji w obszarze wsparcia psychicznego młodzieży. Po więcej informacji zapraszamy do zakładki Wizyty studyjne.

 

Termin naboru uczestników – aktualizacja

Informujemy, że termin naboru uczestników do projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” oraz szczegółowe informacje na temat warunków naboru i uczestnictwa w projekcie zostaną umieszczone na stronie projektu w maju bieżącego roku. Zachęcamy do śledzenie zamieszczanych aktualizacji oraz materiałów. W razie pytań zapraszamy do kontaktu. Dane kontaktowe znajdą Państwo z zakładce Kontakt z nami.

 

Wizyty studyjne – czas zacząć

Informujemy, że w dniu 31 marca 2025 roku w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” rozpoczęła się wizyta studyjna do Wielkiej Brytanii. Jest to pierwsza z dwóch planowanych w projekcie wizyt. Wizyty studyjne mają na celu obserwację placówek, instytucji, w których została wdrożona metoda peer support. Wymiana doświadczeń pozwoli poznać rozwiązania oraz problemy, z jakimi mierzą się realizatorzy działań wspierających zdrowie psychiczne młodzieży w innych krajach.

 

Nabór ekspertów do Grupy Liderów Merytorycznych – rozstrzygnięcie konkursu

W Bazie Konkurencyjności zostały zamieszczone wyniki naboru, link poniżej:

https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/219097?sekcja=oferty

 

II posiedzenie Rady Ekspertów

19 marca 2025 roku odbyło się drugie posiedzenie Rady Ekspertów projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”. Głównym zadaniem Rady Ekspertów jest całościowy nadzór nad przebiegiem merytorycznym prac w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”. Podczas spotkania eksperci dyskutowali na temat kluczowych zagadnień, takich jak m.in. bezpieczeństwo uczniów czy zakres i formy wsparcia realizowanego przez uczniów dla uczniów.

Dziękujemy za inspirujące spotkanie!

 

Poszukujemy ekspertów do projektu

Zgodnie z harmonogramem działań w projekcie Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support), partner projektu Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej” ogłosił nabór na ekspertów w celu utworzenia Grupy Liderów Merytorycznych (GLM) składającej się z 5 osób. Grupa odpowiedzialna jest za opracowanie innowacyjnej Metody pracy profilaktyczno-wychowawczej w zakresie działań na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży dostosowanej do warunków edukacji w Polsce w celu jej wprowadzenia do podejmowanych w szkołach działań profilaktycznych. Opracowanie Metody wsparcia rówieśniczego będzie opierać się przede wszystkim na doświadczeniach wynikających z działań wdrażających podejście peer support w kraju, ale także na doświadczeniach płynących z pokrewnych przedsięwzięć realizowanych za granicą. 

W związku z powyższym zapraszamy do zapoznania się z ogłoszeniem oraz zapraszamy do składania ofert. Wszelkie niezbędne informacje znajdą Państwo w linkach zamieszczonych poniżej:

 

Termin naboru uczestników

Informacje na temat terminu naboru uczestników oraz szczegółowy regulamin uczestnictwa w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” zostaną umieszczone na stronie projektu w marcu bieżącego roku. Tym samym zachęcamy do śledzenie zamieszczanych aktualizacji oraz materiałów. W razie pytań zapraszamy do kontaktu. Dane kontaktowe znajdą Państwo z zakładce Kontakt z nami.

 

I Posiedzenie Rady Ekspertów

4 lutego 2025 roku w siedzibie FRSE odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Ekspertów projektu Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support), któremu przewodniczyła Pani Minister Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. W spotkaniu wzięła udział również Pani Minister Monika Sikora, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, które zapewniło finansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

W imieniu FRSE, lidera projektu, gości powitał Pan Mirosław Marczewski, dyrektor generalny. Uczestnikami posiedzenia byli również członkowie Komitetu Sterującego Projektu: dr Sławomir Drelich – członek zarządu FRSE, Pani Renata Kurlanc, dyrektor Departamentu Wychowania i Profilaktyki w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Pani Małgorzata Nowicka – prezes zarządu Fundacji „Instytut Edukacji Pozytywnej”, i Anna Atłas, dyrektor Biura Programów Edukacji Szkolnej i Edukacji Dorosłych w FRSE, a także członkowie zespołów ekspertów merytorycznych wszystkich partnerów.

W skład Rady Ekspertów weszło 25 uznanych przedstawicieli instytucji akademickich i społecznych, organizacji posiadających ugruntowane doświadczenie w obszarze dbałości o zdrowie psychiczne młodzieży, jak również przedstawiciele samorządu uczniowskiego i środowisk młodzieżowych.

Głównym zadaniem Rady Ekspertów będzie całościowy nadzór nad przebiegiem merytorycznym prac w projekcie Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support).

Dziękujemy za inspirujące spotkanie!

 

Peer support na Ogólnopolskim Dniu Informacyjnym 2025

Podczas XII edycji ODI uczestnicy wydarzenia będą mogli skorzystać z bogatej oferty sesji tematycznych, które dostarczą praktycznych informacji dotyczących możliwości dofinansowania i realizacji projektów zarządzanych przez FRSE. O projekcie Peer Support dowiesz się więcej w sali mediowej (piętro 1) w godzinach 10:00-11:30, a także na dostępnym przez całe wydarzenie stoisku informacyjnym FERS Peer Support.

 

Podpisanie Umowy partnerskiej i Umowy o dofinansowanie projektu

W dniu 19.12.2024 r. w siedzibie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji została zawarta Umowa o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu: Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN) oraz Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej” (FIEP). Umowę podpisali: w imieniu FRSE Pan Mirosław Marczewski – Dyrektor Generalny FRSE, w imieniu MEN Pani Paulina Piechna-Więckiewicz – podsekretarz stanu w MEN, w imieniu FIEP Pani Małgorzata Nowicka – Prezes Zarządu FIEP.
https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/200-szkol-przetestuje-metode-wsparcia-rowiesniczego-w-zakresie-zdrowia

W dniu 20.12.2024 r. została podpisana Umowa o dofinansowanie Projektu: Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 pomiędzy Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) a Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE). Umowę w imieniu FRSE podpisał Pan Mirosław Marczewski – Dyrektor Generalny FRSE, w imieniu MFiPR podpisała Pani Monika Sikora – podsekretarz stanu w MFiPR.

 

Wybór partnera projektu

W ramach projektu prowadzonego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej pn.: „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” zgodnie z art. 39 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. (Ustawa wdrożeniowa), został wyłoniony partner społeczny Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej”.

Składanie ofert odbyło się w dniach 03.07.2024 r. – 24.07.2024 r. Informacja o naborze dostępna była na stronie BIP FRSE pod linkiem https://bip.frse.org.pl/content/ogloszenie-o-naborze-partnera-do-projektu oraz na stronie MEN https://www.gov.pl/web/edukacja/wsparcie-rowiesnicze-w-zakresie-zdrowia-psychicznego-mlodziezy-peer-support---ostatni-dzien-na-skladnie-ofert.

Wizyty studyjne

Raport z wizyty w Wielkiej Brytanii

Przedstawiony dokument powstał na podstawie sprawozdań indywidualnych uczestników wizyty studyjnej. Zawiera opis działań, spostrzeżenia i rekomendacje uczestników, które będą wykorzystane w procesie tworzenia Metody wsparcia. Dokument jest obecnie w wersji wstępnej, która będzie aktualizowana:

Raport z wizyty [PDF]

 

Wizyta do Wielkiej Brytanii

W dniach od 31 marca do 5 kwietnia 2025 roku, zgodnie z założeniami projektu, odbyła się wizyta studyjna do Wielkiej Brytanii. W składzie delegacji byli przedstawiciele Lidera (Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji), oraz Partnerów projektu (Ministerstwo Edukacji Narodowej i Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej”), przedstawiciele Rady Ekspertów sprawującej całościowy nadzór nad przebiegiem merytorycznym prac w projekcie, na czele z Panią Minister Pauliną Piechną-Więckiewicz, oraz przedstawiciele Grupy Liderów Merytorycznych odpowiedzialnej za opracowanie innowacyjnej metody pracy profilaktyczno-wychowawczej w zakresie działań na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży opartej o podejście peer support. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami a instytucjami przyjmującymi, analiza przykładów związanych z działalnością na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży, w tym opracowywania założeń koncepcyjnych do programów wsparcia, analiza uwarunkowań formalno-prawnych, wymiana i upowszechnianie narzędzi i materiałów, które pozwoliłyby na uzyskanie praktycznych informacji w obszarze wsparcia psychicznego młodzieży.

Program wizyty studyjnej, przygotowany we współpracy z partnerami brytyjskimi z Global Learning Assotiation oraz British Council, przewidywał spotkania z około 10 instytucjami mającymi doświadczenie we wdrażaniu działań związanych ze wsparciem zdrowia psychicznego młodzieży w tym w szkołach w Bexeley i w Lincoln. Poniżej przedstawiamy krótki opis kilku spotkań w brytyjskich instytucjach.

Bexley Grammar School 
Program rozpoczął się od szeregu spotkań w Bexley Grammar School, Wellington https://www.bexleygs.co.uk/. Jest to koedukacyjna szkoła średnia o statusie akademii w Welling, w londyńskiej dzielnicy Bexley. Przyjmuje chłopców i dziewczęta w wieku 11-18 lat, którzy zdali egzamin eleven plus. Uczestnicy delegacji z Polski zapoznali się z autorskim i efektywnym i programem Peer Mentor stosowanym w szkole, który stanowi jeden z głównych elementów wspomagających budowanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności wśród uczniów. Program opiera się na relacji rówieśniczej uczniów, przy istotnym wsparciu dorosłych czuwających nad przebiegiem całego procesu. W Bexley polska delegacja uczestniczyła w spotkaniach z dyrektorem Hugh Gilmore, nauczycielami i uczniami, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach w roli mentorów jak i podopiecznych. Podczas wizyty uczestnicy poznali zasady i sposób działania specjalnego programu obowiązującego w każdej szkole brytyjskiej pn. Safeguarding and Child Protection Policy, który koncentruje się na bezpieczeństwie uczniów.

Lincoln Christ's Hospital School 
Podobny program wsparcia rówieśniczego został także wdrożony w szkole średniej Lincoln Christ's Hospital School w Lincoln https://lincolnchristshospitalschool.co.uk/index.html, gdzie delegacja miała również możliwość spotkania z uczniami, nauczycielami i dyrektorem Martinem Mckeown, który podkreślał, że szkoła przede wszystkim skupia się na tym, by wszyscy uczniowie, niezależnie od ich pochodzenia, osiągali swój pełny potencjał. Społeczność szkoły jest zjednoczona wspólnymi celami i wartościami, ujętymi w akronimie PROUD: Perseverance, Respect, Optimism, Unity, and Determination. Wartości te są osadzone we wszystkich aspektach akademii i społeczności, promując kulturę zaufania i szacunku. Uczniowie podkreślali podczas rozmów jak bardzo ważne dla wszystkich jest poczucie przynależności i zaufania. W szkole uczniowie również realizują program wsparcia rówieśniczego, pod opieką nauczycieli przewodników, który prowadzony jest od ok 10 lat, cieszy się dużym poważaniem i jest uznawany przez uczniów za bardzo pomocny.

Department for Education 
Kolejnego dnia, w Konsulacie Generalnym RP w Londynie, odbyło się ważne, merytoryczne spotkanie z przedstawicielami brytyjskiego ministerstwa edukacji - Department for Education, a także innymi gośćmi z Wielkiej Brytanii, w tym przedstawicielami Global Learning Assotiation. Spotkania pozwoliły na wymianę doświadczeń, profesjonalną dyskusję oraz poznanie brytyjskich rozwiązań w zakresie zdrowia i dobrostanu psychicznego młodzieży w środowisku szkolnym. Dzięki temu uczestnicy wizyty studyjnej mogą bardziej efektywnie wykorzystać brytyjskie przykłady i stosowane rozwiązania w opracowywaniu założeń koncepcyjnych programów wsparcia, w tym wypracowania dostosowanej do uwarunkowań społeczno-kulturowych w naszym kraju Metody Peer Support.

University of Lincoln 
Delegacja miała także możliwość odwiedzić szkoły wyższe, w tym University of Lincoln https://studentservices.lincoln.ac.uk/, gdzie poznano działanie Student Wellbeing Centre University of Lincoln. Program zapewnia wszelką możliwą pomoc i różne formy wsparcia studentom w każdej trudnej, akademickiej lub życiowej sytuacji. Inicjatywa daje przestrzeń, do rozmowy, do uzyskania porad i wskazówek w zakresie potrzeb czy obszarów takich jak wygląd ciała, niepokojące myśli i samookaleczenia, impulsywne działanie, lęki, prześladowania i/lub nadużycia seksualne, czy zaburzenia emocjonalne. Centrum zlokalizowane jest na kampusie, w sytuacjach kryzysowych lub krytycznych dostępne o każdej porze. Centrum wspomaga się szerokim gronem studentów wolontariuszy, którzy po przeszkoleniu stanowią pierwszą linię oparcia dla kolegów, szczególnie młodzieży z pierwszych lat akademickich, pierwszy raz z dala od domu.

Bishop Grosseteste University 
Bishop Grosseteste University https://www.bgu.ac.uk/ to drugi z publicznych uniwersytetów w Lincoln przewidziany w programie wizyty studyjnej. BGU został założony jako kolegium kształcenia nauczycieli w 1862 r., a uprawnienia do nadawania stopni naukowych i pełny status uniwersytetu uzyskał w 2012 r. Podczas spotkania uczestnicy wizyty zapoznali się z Mental Health Provision in Higher Education (Zapewnienie zdrowia psychicznego w szkolnictwie wyższym), gdzie szczególnie istotne dla polskiej delegacji okazały się elementy dotyczące oceny ryzyka samobójstwa i wsparcie zdrowia psychicznego. Uniwersytet zapewnia doradcę ds. zdrowia psychicznego dostępnego w godzinach pracy oraz doradcę ds. zdrowia psychicznego Twilight: dostępny od 18:00 do północy. Ponadto, BGU prowadzi szerokie zasoby online dostępne na stronie www.togetherall.com zarówno dla pracowników, jak i studentów. W sytuacjach kryzysowych w celu natychmiastowego wsparcia dostępne są Zespoły ds. zdrowia psychicznego. Jest także prowadzony program dobrego samopoczucia, tzw. Wellbeing Wednesday, obejmujący wydarzenia i zestaw narzędzi do utrzymania i rozwijania dobrego samopoczucia.

St Peter At Gowts Primary School 
Delegacja odwiedziła także szkołę podstawową St Peter At Gowts Primary School https://www.st-peter-gowts.lincs.sch.uk/, która jest przykładem, jak od wczesnych lat można pracować nad rozwijaniem potencjału młodych uczniów i wzmacnianiem ich relacji społecznych poprzez inkluzyjność i wzmacnianie nadziei. Szkoła stara się to osiągnąć, zapewniając bezpieczne, inspirujące i kreatywne środowisko nauki, w którym wszyscy mogą się rozwijać. Swoje sukcesy opierają na fundamencie wspólnych wartości i niezmiennie wysokich oczekiwań. Mottem szkoły jest zdanie: Poprzez wyzwania i wsparcie dążymy do doskonałości we wszystkim, co robimy. Podczas spotkania delegacja miała możliwość rozmowy z uczniami i nauczycielami a co warte podkreślenia, to nawet małe dzieci mówią, że ich szkoła nie opiera się na regułach lecz na wartościach i na nich budują poczucie bezpieczeństwa i przynależności. Żaden uczeń nie jest pozostawiony bez wsparcia lub pomocy, a uwaga nauczycieli jest skupiona na dostrzeganiu i rozwijaniu potencjału u każdego dziecka.

Lincoln City Foundation 
Podobny wydźwięk miała wizyta i spotkania z lokalną społecznością w Lincoln City Foundation https://www.lincolncityfoundation.com/, która jest miejscem otwartym dla wszystkich mieszkańców i interesującym wykorzystaniem popularności klubu sportowego. LCF prowadzi szereg działań, programów i projektów angażując wszystkie grupy wiekowe, w tym dzieci i młodzież, a także osoby znajdujące się w specjalnych potrzebach lub zagrożeniach. W rozmowie z przedstawicielami LCF wiele mówiło się o tym, ze ich działanie koncertuje się na tym, by wykorzystując markę i renomę Lincoln City Football Club, a także wykorzystując własny potencjał i wpływ kluczowych partnerów, inspirować, wzmacniać i pomagać osobom i społecznościom w poprawie ich dobrego samopoczucia fizycznego, społecznego i psychicznego.

Reasumując, wizyta studyjna była cenną okazją do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie wsparcia rówieśniczego w zdrowiu psychicznym młodzieży, na różnych poziomach edukacyjnych, a także w różnych kontekstach. Uczestnicy delegacji mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi metodami i programami wsparcia, które mogą być w różnym zakresie zaadaptowane do polskiego systemu edukacji i w naszych społecznościach szkolnych.

Kontakt z nami

Dyrektor
Anna Atłas 

anna.atlas@frse.org.pl

Koordynator
Małgorzata Mochtak
tel. 728 455 330 
malgorzata.mochtak@frse.org.pl

Zespół

Aneta Pliszka-Popławska
tel. 505 433 470
apliszka@frse.org.pl

Barbara Milewska
tel. 572 675 959
bmilewska@frse.org.pl

Dominik Dymowski
tel. 505 430 039
ddymowski@frse.org.pl

Kamila Walczyk
tel. 786 860 721
kamila.walczyk@frse.org.pl

Partnerzy Projektu

Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” realizowany jest w partnerstwie z:

Pod podanymi wyżej adresami stron partnerów znajdziecie Państwo informacje na temat realizowanego projektu.

Informacja o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub niezgodności działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych

Informujemy, o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.

Kto może zgłosić

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektu Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje).

Jak złożyć zgłoszenie

Zgłoszenie można składać za pomocą:

  1. poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa;
  2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.