Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

treść strony

 

Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji realizuje projekt w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne, w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”.

Cel główny projektu: opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na wsparciu rówieśniczym, tzw. metodzie peer support.

Punktem wyjścia dla opracowania metody, która zostanie przetestowana w ramach projektu, będą doświadczenia z pierwszych pilotażowych działań krajowych wykorzystujących podejście peer support, a także doświadczenia dotyczące podobnych inicjatyw zagranicznych.

Opracowanie metody oraz potwierdzenie jej skuteczności w teście obejmującym około 200 szkół ponadpodstawowych pozwoli na ocenę możliwości poszerzenia i uzupełnienia oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które doświadczają kryzysu psychicznego, oraz ich rodzin.

Główne rezultaty projektu:

  • Innowacja społeczna – opracowana i przetestowana metoda wsparcia rówieśniczego peer support do systemowego wdrożenia w szkołach ponadpodstawowych.
  • Blisko 200 szkół ponadpodstawowych testujących metodę włączonych w przetestowanie metody.
  • Wdrożenie opracowanej metody wsparcia rówieśniczego w szkołach przez ponad 300 osób pracujących w szkole w zawodzie psychologa, pedagoga oraz nauczyciela wychowawcy.

Główne zadania w projekcie:

  • Zadanie 1. Opracowanie metodyki rówieśniczego wsparcia (peer support) wraz z obudową dydaktyczną. Planowany termin: sierpień 2024 – luty 2025.
  • Zadanie 2. Przetestowanie metody wsparcia rówieśniczego (peer support) w wybranych szkołach. Planowany termin: marzec 2025 – czerwiec 2028.
  • Zadanie 3. Opracowanie końcowych rekomendacji w zakresie upowszechniania metody wsparcia rówieśniczego. Planowany termin: lipiec 2028 – listopad 2028.

Aktualności

400 Koordynatorów Szkolnych we wszystkich województwach – aktualizacja
Lokalizacje szkół w projekcie

Mapa przedstawia liczbę Koordynatorów Szkolnych zakwalifikowanych do realizacji pilotażu w ramach projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” w rozbiciu na poszczególne województwa:

Zobacz mapę województw

Co szczególnie ważne – we wszystkich 16 województwach zostały złożone i zatwierdzone wnioski zgłoszeniowe. Dzięki temu inicjatywa ma charakter ogólnopolski i angażuje przedstawicieli każdego regionu.

Udział całej Polski w projekcie pozwala na jeszcze pełniejszą wymianę doświadczeń i budowanie ogólnokrajowej sieci współpracy.

Zgodnie z założeniami Projektu w teście Metody bierze udział 400 Koordynatorów Szkolnych z 200 szkół ponadpodstawowych. To pozwoli na ocenę możliwości poszerzenia i uzupełnienia oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej młodzieży.

Poniżej zamieszczamy interaktywną mapę szkół, w których realizowany jest pilotaż:

Zobacz lokalizacje szkół w projekcie

Wyniki rekrutacji Koordynatorów Szkolnych

Z przyjemnością informujemy, że zakończyliśmy ocenę wniosków zgłoszeniowych złożonych przez kandydatów na Koordynatorów Szkolnych do projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”.

Poniżej publikujemy listę szkół oraz numery wniosków, nadanych przez system frse.online, wraz z decyzją o zakwalifikowaniu lub wpisaniu na listę rezerwową:

Lista rankingowa [PDF]

Cieszymy się, że w pilotażu wezmą udział przedstawiciele wszystkich województw.

W najbliższych dniach wyślemy do osób zakwalifikowanych indywidualną informację z dalszymi instrukcjami.

Dziękujemy za udział w rekrutacji i gratulujemy zakwalifikowanym Kandydatkom i Kandydatom.

Więcej informacji

Harmonogram realizacji Projektu
Grupa docelowa

Grupę docelową projektu stanowią psycholodzy, pedagodzy i pedagodzy specjalni oraz nauczyciele wychowawcy pracujący w szkołach ponadpodstawowych na terenie Polski. Projekt przewiduje udział 400 osób z 200 szkół do pełnienia w projekcie roli Koordynatorek/ów Szkolnych.

Zobacz lokalizacje szkół w projekcie

Wizyty studyjne

Raport z wizyty w Wielkiej Brytanii

Przedstawiony dokument powstał na podstawie sprawozdań indywidualnych uczestników wizyty studyjnej. Zawiera opis działań, spostrzeżenia i rekomendacje uczestników, które będą wykorzystane w procesie tworzenia Metody wsparcia. Dokument jest obecnie w wersji wstępnej, która będzie aktualizowana:

Raport z wizyty [PDF]

 

Wizyta do Wielkiej Brytanii

W dniach od 31 marca do 5 kwietnia 2025 roku, zgodnie z założeniami projektu, odbyła się wizyta studyjna do Wielkiej Brytanii. W składzie delegacji byli przedstawiciele Lidera (Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji), oraz Partnerów projektu (Ministerstwo Edukacji Narodowej i Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej”), przedstawiciele Rady Ekspertów sprawującej całościowy nadzór nad przebiegiem merytorycznym prac w projekcie, na czele z Panią Minister Pauliną Piechną-Więckiewicz, oraz przedstawiciele Grupy Liderów Merytorycznych odpowiedzialnej za opracowanie innowacyjnej metody pracy profilaktyczno-wychowawczej w zakresie działań na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży opartej o podejście peer support. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami a instytucjami przyjmującymi, analiza przykładów związanych z działalnością na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży, w tym opracowywania założeń koncepcyjnych do programów wsparcia, analiza uwarunkowań formalno-prawnych, wymiana i upowszechnianie narzędzi i materiałów, które pozwoliłyby na uzyskanie praktycznych informacji w obszarze wsparcia psychicznego młodzieży.

Program wizyty studyjnej, przygotowany we współpracy z partnerami brytyjskimi z Global Learning Assotiation oraz British Council, przewidywał spotkania z około 10 instytucjami mającymi doświadczenie we wdrażaniu działań związanych ze wsparciem zdrowia psychicznego młodzieży w tym w szkołach w Bexeley i w Lincoln. Poniżej przedstawiamy krótki opis kilku spotkań w brytyjskich instytucjach.

Bexley Grammar School 
Program rozpoczął się od szeregu spotkań w Bexley Grammar School, Wellington https://www.bexleygs.co.uk/. Jest to koedukacyjna szkoła średnia o statusie akademii w Welling, w londyńskiej dzielnicy Bexley. Przyjmuje chłopców i dziewczęta w wieku 11-18 lat, którzy zdali egzamin eleven plus. Uczestnicy delegacji z Polski zapoznali się z autorskim i efektywnym i programem Peer Mentor stosowanym w szkole, który stanowi jeden z głównych elementów wspomagających budowanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności wśród uczniów. Program opiera się na relacji rówieśniczej uczniów, przy istotnym wsparciu dorosłych czuwających nad przebiegiem całego procesu. W Bexley polska delegacja uczestniczyła w spotkaniach z dyrektorem Hugh Gilmore, nauczycielami i uczniami, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach w roli mentorów jak i podopiecznych. Podczas wizyty uczestnicy poznali zasady i sposób działania specjalnego programu obowiązującego w każdej szkole brytyjskiej pn. Safeguarding and Child Protection Policy, który koncentruje się na bezpieczeństwie uczniów.

Lincoln Christ's Hospital School 
Podobny program wsparcia rówieśniczego został także wdrożony w szkole średniej Lincoln Christ's Hospital School w Lincoln https://lincolnchristshospitalschool.co.uk/index.html, gdzie delegacja miała również możliwość spotkania z uczniami, nauczycielami i dyrektorem Martinem Mckeown, który podkreślał, że szkoła przede wszystkim skupia się na tym, by wszyscy uczniowie, niezależnie od ich pochodzenia, osiągali swój pełny potencjał. Społeczność szkoły jest zjednoczona wspólnymi celami i wartościami, ujętymi w akronimie PROUD: Perseverance, Respect, Optimism, Unity, and Determination. Wartości te są osadzone we wszystkich aspektach akademii i społeczności, promując kulturę zaufania i szacunku. Uczniowie podkreślali podczas rozmów jak bardzo ważne dla wszystkich jest poczucie przynależności i zaufania. W szkole uczniowie również realizują program wsparcia rówieśniczego, pod opieką nauczycieli przewodników, który prowadzony jest od ok 10 lat, cieszy się dużym poważaniem i jest uznawany przez uczniów za bardzo pomocny.

Department for Education 
Kolejnego dnia, w Konsulacie Generalnym RP w Londynie, odbyło się ważne, merytoryczne spotkanie z przedstawicielami brytyjskiego ministerstwa edukacji - Department for Education, a także innymi gośćmi z Wielkiej Brytanii, w tym przedstawicielami Global Learning Assotiation. Spotkania pozwoliły na wymianę doświadczeń, profesjonalną dyskusję oraz poznanie brytyjskich rozwiązań w zakresie zdrowia i dobrostanu psychicznego młodzieży w środowisku szkolnym. Dzięki temu uczestnicy wizyty studyjnej mogą bardziej efektywnie wykorzystać brytyjskie przykłady i stosowane rozwiązania w opracowywaniu założeń koncepcyjnych programów wsparcia, w tym wypracowania dostosowanej do uwarunkowań społeczno-kulturowych w naszym kraju Metody Peer Support.

University of Lincoln 
Delegacja miała także możliwość odwiedzić szkoły wyższe, w tym University of Lincoln https://studentservices.lincoln.ac.uk/, gdzie poznano działanie Student Wellbeing Centre University of Lincoln. Program zapewnia wszelką możliwą pomoc i różne formy wsparcia studentom w każdej trudnej, akademickiej lub życiowej sytuacji. Inicjatywa daje przestrzeń, do rozmowy, do uzyskania porad i wskazówek w zakresie potrzeb czy obszarów takich jak wygląd ciała, niepokojące myśli i samookaleczenia, impulsywne działanie, lęki, prześladowania i/lub nadużycia seksualne, czy zaburzenia emocjonalne. Centrum zlokalizowane jest na kampusie, w sytuacjach kryzysowych lub krytycznych dostępne o każdej porze. Centrum wspomaga się szerokim gronem studentów wolontariuszy, którzy po przeszkoleniu stanowią pierwszą linię oparcia dla kolegów, szczególnie młodzieży z pierwszych lat akademickich, pierwszy raz z dala od domu.

Bishop Grosseteste University 
Bishop Grosseteste University https://www.bgu.ac.uk/ to drugi z publicznych uniwersytetów w Lincoln przewidziany w programie wizyty studyjnej. BGU został założony jako kolegium kształcenia nauczycieli w 1862 r., a uprawnienia do nadawania stopni naukowych i pełny status uniwersytetu uzyskał w 2012 r. Podczas spotkania uczestnicy wizyty zapoznali się z Mental Health Provision in Higher Education (Zapewnienie zdrowia psychicznego w szkolnictwie wyższym), gdzie szczególnie istotne dla polskiej delegacji okazały się elementy dotyczące oceny ryzyka samobójstwa i wsparcie zdrowia psychicznego. Uniwersytet zapewnia doradcę ds. zdrowia psychicznego dostępnego w godzinach pracy oraz doradcę ds. zdrowia psychicznego Twilight: dostępny od 18:00 do północy. Ponadto, BGU prowadzi szerokie zasoby online dostępne na stronie www.togetherall.com zarówno dla pracowników, jak i studentów. W sytuacjach kryzysowych w celu natychmiastowego wsparcia dostępne są Zespoły ds. zdrowia psychicznego. Jest także prowadzony program dobrego samopoczucia, tzw. Wellbeing Wednesday, obejmujący wydarzenia i zestaw narzędzi do utrzymania i rozwijania dobrego samopoczucia.

St Peter At Gowts Primary School 
Delegacja odwiedziła także szkołę podstawową St Peter At Gowts Primary School https://www.st-peter-gowts.lincs.sch.uk/, która jest przykładem, jak od wczesnych lat można pracować nad rozwijaniem potencjału młodych uczniów i wzmacnianiem ich relacji społecznych poprzez inkluzyjność i wzmacnianie nadziei. Szkoła stara się to osiągnąć, zapewniając bezpieczne, inspirujące i kreatywne środowisko nauki, w którym wszyscy mogą się rozwijać. Swoje sukcesy opierają na fundamencie wspólnych wartości i niezmiennie wysokich oczekiwań. Mottem szkoły jest zdanie: Poprzez wyzwania i wsparcie dążymy do doskonałości we wszystkim, co robimy. Podczas spotkania delegacja miała możliwość rozmowy z uczniami i nauczycielami a co warte podkreślenia, to nawet małe dzieci mówią, że ich szkoła nie opiera się na regułach lecz na wartościach i na nich budują poczucie bezpieczeństwa i przynależności. Żaden uczeń nie jest pozostawiony bez wsparcia lub pomocy, a uwaga nauczycieli jest skupiona na dostrzeganiu i rozwijaniu potencjału u każdego dziecka.

Lincoln City Foundation 
Podobny wydźwięk miała wizyta i spotkania z lokalną społecznością w Lincoln City Foundation https://www.lincolncityfoundation.com/, która jest miejscem otwartym dla wszystkich mieszkańców i interesującym wykorzystaniem popularności klubu sportowego. LCF prowadzi szereg działań, programów i projektów angażując wszystkie grupy wiekowe, w tym dzieci i młodzież, a także osoby znajdujące się w specjalnych potrzebach lub zagrożeniach. W rozmowie z przedstawicielami LCF wiele mówiło się o tym, ze ich działanie koncertuje się na tym, by wykorzystując markę i renomę Lincoln City Football Club, a także wykorzystując własny potencjał i wpływ kluczowych partnerów, inspirować, wzmacniać i pomagać osobom i społecznościom w poprawie ich dobrego samopoczucia fizycznego, społecznego i psychicznego.

Reasumując, wizyta studyjna była cenną okazją do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie wsparcia rówieśniczego w zdrowiu psychicznym młodzieży, na różnych poziomach edukacyjnych, a także w różnych kontekstach. Uczestnicy delegacji mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi metodami i programami wsparcia, które mogą być w różnym zakresie zaadaptowane do polskiego systemu edukacji i w naszych społecznościach szkolnych.

Kontakt z nami – Zespół Peer Support

adres e-mail: peer_support@frse.org.pl

Partnerzy Projektu

Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” realizowany jest w partnerstwie z:

Pod podanymi wyżej adresami stron partnerów znajdziecie Państwo informacje na temat realizowanego projektu.

Informacja o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub niezgodności działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych

Informujemy, o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.

Kto może zgłosić

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektu Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje).

Jak złożyć zgłoszenie

Zgłoszenie można składać za pomocą:

  1. poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa;
  2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.