Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 14.11.2025 r.
Rozwój dziecięcych talentów nie powinien zależeć od grubości portfela. Ruszył drugi ogólnopolski nabór do programu IKR Junior, w którym uzyskać można publiczne wsparcie w ramach konkursu organizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji
Program, finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, kierowany jest do uczniów z rodzin o niskich dochodach oraz dzieci z pieczy zastępczej. Przewiduje stypendium w wysokości 15 tysięcy zł na trzy lata (5 tysięcy zł rocznie), na zajęcia pozalekcyjne, kursy, warsztaty i wyjazdy edukacyjne.
Podsekretarz stanu w MFiPR Monika Sikora podkreśliła, że IKR Junior jest przykładem inwestycji w kapitał ludzki. – Fundusze europejskie to nie tylko mosty, autostrady czy KPO, ale przede wszystkim inwestycje w człowieka – powiedziała. Jak zaznaczyła, program ma wesprzeć dzieci z mniej zamożnych rodzin i w trudniejszej sytuacji życiowej, żeby miały możliwość uwolnienia swojego potencjału, realizacji swoich pasji i marzeń. Utrzymane zostają kryteria pierwszeństwa z pierwszego naboru, m.in. dla uczniów korzystających z programu „Posiłek w szkole i w domu” oraz świadczeń socjalnych; wyraźnie włączone zostały także dzieci z pieczy zastępczej. Nabór obejmuje klasy 4–8 szkół podstawowych oraz szkoły ponadpodstawowe i ma charakter ciągły. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.
Dyrektor generalny FRSE Mirosław Marczewski zwrócił uwagę, że IKR Junior w 100 proc. koncentruje się na młodzieży z mniejszymi szansami. – To bardzo potrzebny projekt, który odpowiada na ważne potrzeby związane z wyrównywaniem szansdla młodych osób, którzy nie z własnej winy są w trudnej sytuacji finansowej, a rodzice nie mogą im zapewnić udziału w zajęciach rozwijających kompetencje i pasje – mówił. Poinformował, że dotychczas podpisano blisko 2,5 tysięcy umów, kilka milionów złotych trafiło już do beneficjentów, a ponad tysiąc uczniów skorzystało z kursów i szkoleń. – System został dziś uruchomiony, nabór jest ciągły, a wnioski będą rozpatrywane na bieżąco; decyzje zapadają co tydzień na posiedzeniu zarządu. Planujemy ok. 4 tys. nowych uczestników, dlatego zachęcam, by jak najszybciej aplikować – dodał.
Alina Prochasek, członkini zarządu FRSE przedstawiła strukturę wykorzystania dotychczas przyznanych stypendiów. – Na zajęcia językowe przeznaczono 45 procent stypendiów, 35 procent na zajęcia sportowe, a 10 procent na zajęcia artystyczne, programowanie, robotykę i inne formy rozwoju. Pojawiły się też nietypowe wybory, jak język mandaryński, japońska kaligrafia czy taniec K-pop – wskazała. Dodała, że jedna czwarta wniosków pochodziła z tzw. ścieżki instytucjonalnej czyli szkoły i placówki opiekuńczo-wychowawcze, z czego 90 procent zostało rozpatrzonych pozytywnie. – To nie jest program na sam wypoczynek. Chodzi o zajęcia związane z edukacją pozaformalną, obozy językowe, wyjazdy ukierunkowane na zdobywanie nowych kompetencji. Zależy nam na spełnianiu marzeń edukacyjnych i inwestowaniu w ideę uczenia się przez całe życie – zaznaczyła.
O praktycznym wymiarze programu mówiła Agnieszka Tuma, dyrektorka Publicznej Szkoły Podstawowej nr 12 Specjalnej w Radomiu. Obecnie z IKR Junior korzysta 15 uczniów jej szkoły. – W naszej szkole są dzieci, które mają wiele talentów i pasji, a niestety nie wszystkie mają możliwości ich rozwijania. Bardzo często to finanse ograniczają nasze dzieci w realizowaniu marzeń – podkreśliła. – Ta inicjatywa naprawdę daje możliwość. Wypełnienie wniosku jest bardzo proste i przystępne. Polecam, apeluję i zachęcam, bo warto – dodała, zwracając się szczególnie do nauczycieli i dyrektorów, by informowali rodziców o programie i wspierali ich w aplikowaniu.
FRSE zapowiedziała także webinarium oraz spotkania informacyjne w Regionalnych Punktach FRSE, poświęcone m.in. zasadom wypełniania formularzy i rozliczania stypendiów.
Innowacje społeczne, takie jak program Indywidualne Konta Rozwojowe Junior, traktujemy jako pilotaże nowych rozwiązań, które w razie powodzenia mogą być skalowane na większą skalę. (...) To są takie inwestycje w człowieka, które są kreatywne, innowacyjne, mają na celu budować potencjał naszego społeczeństwa – mówiła, wskazując obok IKR Junior także inne projekty, m.in. programy wsparcia rówieśniczego dla dzieci z problemami psychicznymi Monika Sikora, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
Jak zaznaczyła wiceministra, IKR Junior jest jednym z przykładów inwestycji w człowieka finansowanych z funduszy społecznych. Poinformowała też, że w perspektywie finansowej 2021–2027 na inwestycje w kapitał ludzki Polska przeznaczy z funduszy społecznych ok. 21 mld zł, z czego 10 mld zł to działania związane z edukacją i rozwojem kompetencji. Obejmuje to zarówno wsparcie systemów cyfrowych i nauczycieli, jak i bezpośrednie działania na rzecz uczniów i młodzieży.
Wiceministra przypomniała, że w ramach IKR Junior uczniowie mogą otrzymać stypendium w wysokości 5 tys. zł rocznie przez trzy lata, czyli łącznie 15 tys. zł na zajęcia pozalekcyjne i rozwój pozaformalny. Zwróciła uwagę na pilotażowy charakter programu: jego rezultaty będą podstawą do decyzji o kontynuacji i ewentualnym zwiększeniu środków. Podkreśliła też rolę szkół jako „pomostu” między dzieckiem a systemem wsparcia – wniosek może złożyć nie tylko rodzic, ale w razie potrzeby także szkoła, a samo dziecko może zwrócić się do nauczyciela o pomoc. – Ministerstwo i FRSE przekazują informacje o programie do wszystkich szkół i liczą na to, że będą one aktywnie promować tę formę wsparcia – dodała Monika Sikora.
Wszystkie szczegóły znajdują się na stronie IKR Junior