From offline to online. LSP classes in Spanish philology during the pandemic
DOI: 10.47050/66515796.196-217
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Przemiany, organizacja, efekty
W rozdziale przedstawiono przemiany zachodzące w kształceniu zawodowym w Polsce w okresie od zakończenia II wojny światowej do chwili obecnej. Dzięki ukazaniu warunków politycznych, kulturowych i gospodarczych, w jakich funkcjonowały szkoły zawodowe, nakreślono charakter wprowadzanych reform, w wyniku których kształcenie zawodowe zmieniało w czasie swoją organizację, formę, funkcje, treści nauczania, a w konsekwencji efekty kształcenia. Pokazano także, jak zmieniało się zaangażowanie pracodawców w proces kształcenia zawodowego, a szczególnie w organizację i realizację praktycznej nauki zawodu. W końcowej części rozdziału podjęto próbę określenia, czym jest obecnie wykształcenie zawodowe.
Słowa kluczowe:
szkoła kształcąca zawodowo, reforma kształcenia zawodowego, praktyczna nauka zawodu, kwalifikacja, system dualny, wykształcenie zawodowe
Article shows the changes that occurred in vocational education in Poland, starting from the end of World War II. The shape of conducted reforms that influenced organization, form, function and the curriculum in the vocational education within time is pictured throughout the analysis of different political, cultural and economic conditions. It is also shown how the influence of employers on the proces of vocational education has changed, with focus on organization and realization of practical vocational training. The last paragraphs of the article try to define current vocational education.
Keywords:
vocational school, reform of vocational education, practical training qualification, dual system, vocational education, vocational background
Artykuł jest rozdziałem publikacji: Wykształcenie zawodowe. Perspektywa systemu edukacji i rynku pracy.
DOI: 10.47050/66515796.196-217
DOI: 10.47050/66515796.178-194
DOI: 10.47050/66515796.152-177
DOI: 10.47050/66515796.134-150
DOI: 10.47050/66515796.110-132
DOI: 10.47050/66515796.54-109
DOI: 10.47050/66515796.28-52
DOI: 10.47050/65591685.202-225
DOI: 10.47050/65591685.182-200
DOI: 10.47050/65591685.156–181