From offline to online. LSP classes in Spanish philology during the pandemic
DOI: 10.47050/66515796.196-217
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
W tekście omówiono nową rolę placówek specjalnych, jako Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej. Od wielu lat trwa debata na ten temat. Jest to ważna kwestia w dobie zmian w myśleniu o edukacji uczniów z niepełnosprawnościami oraz w kontekście ratyfikowanej w 2012 r. przez Polskę Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Coraz więcej rodziców dla swoich dzieci wybiera szkoły ogólnodostępne, czyli tzw. edukację włączającą, jednak aby kształcenie było skuteczne, szkoła powinna otrzymać specjalistyczne wsparcie. W tym kontekście została przedstawiona nowa rola placówek specjalnych: cele, zadania, organizację oraz warunki konieczne do ich osiągnięcia i realizacji. W rozdziale wzięto pod uwagę doświadczenia placówek specjalnych, wnioski z debat oraz Rekomendacje Europejskiej Agencji do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej.
Słowa kluczowe:
uczeń z niepełnosprawnościami, włączenie społeczne, nowa rola placówek specjalnych
Artykuł pochodzi z publikacji Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole.
DOI: 10.47050/66515796.196-217
DOI: 10.47050/66515796.178-194
DOI: 10.47050/66515796.152-177
DOI: 10.47050/66515796.134-150
DOI: 10.47050/66515796.110-132
DOI: 10.47050/66515796.54-109
DOI: 10.47050/66515796.28-52
DOI: 10.47050/65591685.202-225
DOI: 10.47050/65591685.182-200
DOI: 10.47050/65591685.156–181