treść strony

Edukacja włączająca w badaniach naukowych – perspektywa ucznia

prof. dr hab Iwona Chrzanowska, dr hab., prof. UW Grzegorz Szumski

prof. dr hab Iwona Chrzanowska, dr hab., prof. UW Grzegorz Szumski

Wyniki badań naukowych dotyczących sytuacji ucznia w edukacji włączającej wskazują, że sukces podejmowanych działań zależy od wielu uwarunkowań. Są wśród nich kompetencje społeczne uczniów z niepełnosprawnością, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także sprawnych, które mogą się przekładać na prawidłowe lub nieprawidłowe relacje rówieśnicze. Analizy dotyczące osiągnięć szkolnych uczniów z niepełnosprawnościami wskazują, że nieco lepsze wyniki uzyskują oni w edukacji włączającej niż w specjalnej. Badania potwierdzają również, że edukacja włączająca stwarza korzystniejsze warunki rozwoju kompetencji społecznych. Konieczne są jednak dalsze prace badawcze w tej dziedzinie.

  • Osiągnięcia szkolne – jakie uwarunkowania? (prof. UW Grzegorz Szumski)
  • Kompetencje społeczne – jakie szanse? (prof. UW Grzegorz Szumski)
  • Relacje rówieśnicze – jakie zagrożenia? (prof. dr hab Iwona Chrzanowska)

Słowa kluczowe:
uczeń w edukacji włączającej, osiągnięcia szkolne, kompetencje społeczne

Artykuły pochodzą z publikacji Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole.