Uczenie się na rzecz zrównoważonego rozwoju w Europie: Budowanie kompetencji oraz wspieranie nauczycieli i szkół
Tłumaczenie publikacji Learning for sustainability in Europe: Building competences and supporting teachers and schools
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
seria wydawnicza
rok wydania
2013
miejsce wydania
Warszawa
liczba stron
170
hasła przedmiotowe
programy
Pozostałe informacje
wydawca
Wydawnictwo FRSE
język
POLSKI
ISBN / ISSN
978-83-64032-20-2
Raport prezentuje 61 wskaźników obejmujących kontekst i organizację nauczania języków obcych w szkołach w Europie, dane o uczniach i nauczycielach, w tym informacje dotyczące kształcenia i doskonalenia zawodowego kadry nauczycielskiej. Dane pochodzą z Eurydice, Eurostatu, europejskiego badania SurveyLang oraz międzynarodowych badań OECD PISA 2009.
Androulla Vassiliou, komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży, powiedziała, że „różnorodność lingwistyczna i kulturowa jest jednym z najważniejszych dóbr Unii Europejskiej”.„Znajomość języków ułatwia komunikację między narodami oraz między poszczególnymi państwami, jest wsparciem dla transgranicznej mobilności oraz integracji migrantów. Cieszęsię, że nawet nasi najmłodsi obywatele mają możliwość odkrywania języków obcych. Ponadto zachęcam wszystkich do tego, aby dostrzegali nie tylko powszechnie używane języki, ale docenili niezwykłą lingwistyczną różnorodność Europy.”
Dzieci w Europie rozpoczynają naukę języków obcych w coraz młodszym wieku – większość uczniów zaczyna uczyć się języka obcego w wieku od 6 do 9 roku życia. W ciągu minionych 15 lat większość krajów obniżyła wiek, w którym rozpoczyna się obowiązkowa nauka języka. W niektórych z nich język znajduje się w programie nauczania już na etapie przedszkolnym.
Rośnie liczba uczniów, którzy przynajmniej przez jeden rok nauczania obowiązkowego uczą się dwóch języków obcych. Spada również odsetek uczniów w szkole podstawowej, którzy w ogóle nie uczą się języka obcego (z ok. 30 do ok. 20% w skali Europy).
Niemal we wszystkich 32 państwach uwzględnionych w badaniu (27 państw członkowskich, Chorwacja, Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Turcja) językiem najczęściej nauczanym jest język angielski – tendencja ta zdecydowanie nasila się od roku 2004/05. W szkołach średnich I i II stopnia ponad 90 proc. uczniów uczy się języka angielskiego. Jedynie bardzo niewielki odsetek uczniów uczy się języków innych niż język angielski.
Polscy uczniowie, podobnie jak ich europejscy rówieśnicy, uczą się pierwszego obowiązkowego języka obcego już od pierwszej klasy szkoły podstawowej, a drugiego – od pierwszej klasy gimnazjum. Mimo że pierwszy obowiązkowy język obcy nie jest wskazany w polskiej legislacji, to i tak niemal 90% uczniów szkoły podstawowej rozpoczyna kontakt z językami obcymi od nauki angielskiego.
Tłumaczenie publikacji: Key Data on Teaching Languages at School in Europe, 2012 Edition
Cytowanie: Komisja Europejska/EACEA/Eurydice, 2012. Key Data on Teaching Languages at School in Europe, 2012 Edition, (Kluczowe dane dotyczące nauczania języków obcych w szkołach w Europie) Raport Eurydice. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej
Tłumaczenie publikacji Learning for sustainability in Europe: Building competences and supporting teachers and schools
Kadra akademicka w Europie - 2025
Nauczanie przedsiębiorczości w szkołach w Europie – 2025
Umiejętności podstawowe – wsparcie w nauce czytania, pisania, matematyki i przedmiotów ścisłych: zmiany w polityce edukacyjnej od 2020 r.
Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w szkolnictwie obowiązkowym w Europie 2024/25
Kluczowe dane dotyczące wczesnej edukacji i opieki 2025
Tłumaczenie publikacji Promoting diversity and inclusion in schools in Europe
Tłumaczenie publikacji Key data on teaching languages at school in Europe – 2023 edition
Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w roku 2024. Raport z realizacji procesu bolońskiego
Zatwierdzanie efektów edukacji pozaformalnej i nieformalnego uczenia się w szkolnictwie wyższym w Europie
Uczenie się na rzecz zrównoważonego rozwoju w Europie: Budowanie kompetencji, wspieranie nauczycieli i szkół
Polskie wydanie opublikowanego jesienią 2022 roku raportu Informatics education at school in Europe
Szkolnictwo wyższe. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji szkoleń w Europie – 2023
Zapewnianie równych szans w edukacji. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Zawód nauczyciela. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Przedwczesne kończenie nauki. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Kompetencje cyfrowe w szkole. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie - 2023
Zarobki nauczycieli i dyrektorów szkół w Europie – 2021/22
Promowanie różnorodności i włączania w szkołach w Europie
Struktury europejskich systemów edukacji 2023/2024. Diagramy